Sök

Så ska Fyndiq öka köp i mobilen: Lanserar ett Tinder för e-handel

FyndiqFyndswipen

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Nätets svar på Ullared har tagit fram appen Fyndswipen. I nuläget sker nästan 40 procent av Fyndiqs köp via mobila enheter. Tanken är att appen ska trycka upp den siffran ytterligare.

Fyndiq fungerar som en marknadsplats där andra e-handlare kan ladda upp svårsålda produkter med sänkt pris.

Nu släpper bolaget en app - inspirerad av dejtingappen Tinder.

“Vi såg hur många som använde Tinder och insåg då att om Tinder är 'casual dating' så är vi 'casual shopping'. Det här med fyndshopping är trots allt lite som dejting, du vill hitta rätt men utan att göra det för krångligt,” säger Fredrik Norberg, medgrundare och marknadschef på Fyndiq.

I början kommer appens tema att vara julshopping, för att i början av nästa år uppdateras och fungera som en mer generell shoppingapp.

Användaren kommer inte att få upp vilka slumpmässigt utvalda produkter som helst utan tjänsten bygger på tidigare försäljningsdata.

“Vi har taggat datan med vilken ålder och kön som handlar en viss produkt. Sedan har vi utgått från hur kunden har betygssatt produkten och enbart de som fått högt betyg rankas högt,” säger Fredrik Norberg.

Tidigare i år lanserade Fyndiq en mobilsajt vilket vi skrev om. I dagsläget sker nära 40 procent av Fyndiqs försäljning från mobila enheter.

“Handeln via mobilen har ökat den senaste tiden och nästa steg har varit att se över apputvecklingen", säger Fredrik Norberg.

Fyndiq ökade förra året omsättningen till 186 miljoner kronor. Det innebar en uppgång med 51 procent jämfört med året innan. Bolaget tog förra året in 150 miljoner kronor i riskkapital från stiftelsen Industrifonden och riskkapitalbolaget Northzone.

Läs mer