Breakit - Yobber tar in riskkapital för att vända upp och ner på rekrytering
T.v. Peter Röseberg. Foto: Pressbild.

Yobber tar in riskkapital för att vända upp och ner på rekrytering

Jonas de Lange
Jonas de Lange
07 dec 2015, kl 08:54

Örebrobolaget får in 4 miljoner kronor. Nu släpper ledningen på bromsen och rullar ut sin rekryteringstjänst på bred front.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
07 dec 2015, kl 08:54

Det är statliga Almi Invest och det lokala investmentbolaget Myrina Invest som går in med 2 miljoner vardera i bolaget.

“Det känns jättebra. Vi har testat produkten med flera olika kunder och olika branscher under det senaste året. Så nu har vi en väl genomtänkt strategi för att lansera produkten brett”, säger Peter Röseberg, vd på Yobber.

Tanken med tjänsten är att vända på hela processen med att rekrytera nya medarbetare. När en arbetssökande går in för att söka ett jobb börjar man med att göra en videointervju med standardfrågor som arbetsgivaren har satt upp. Förhoppningen är att det ska göra det lättare för bolagen att hitta rätt persontyp.

“Om man tittar på HR-branschen så har inte rekryteringsprocessen förandrats på många år. Det är först CV och personligt brev och sedan intervju överallt. Det vi ser inom exempelvis serviceyrken är att personligheten kan vara viktigare än arbetserfarenhet. Idag lägger man oerhört mycket tid på fysiska möten, och så blir det inte alltid rätt i alla fall”, säger Peter Röseberg.

Men Yobber är inte ensamma om att vilja revolutionera rekryteringsbranschen. Bara under de senaste 9 månaderna har Breakit skrivit om bland annat Sqore, Selfiejobs och Cruitway. Peter Röseberg sticker inte under stol med att det är en tuff marknad.

“Vår marknad är egentligen överetablerad. Men det är det här som är det roliga med digitala förändringar. Traditionella bolag kan ha svårt att ställa om och det öppnar upp för sådana som oss. Det finns utrymme för oss inom vår bransch på samma sätt som att bank och finansindustrin håller på att bli mycket bredare”, säger han.

Under testperioden har bolaget haft ett tjugotal kunder och ungefär 200 tjänster har tillsatts genom Yobber. Nu börjar arbetet med att få in fler kunder.

“Vi har redan ett ganska bra fäste inom detaljhandel. Vi kommer att ge oss in ganska hårt i specifika branscher och jobba både med försäljningen och mer marknadsföring”, säger Peter Röseberg.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel