Breakit - H&M hoppar på Ibeacon-tåget - med teknik från svensk startup
Karl-Johan Persson(vänster), vd för H&M och Pär Bäck, vd på Shopjoy inleder beaconsamarbete(mitten). Foto t.v: H&M/Mattias Bardå

H&M hoppar på Ibeacon-tåget - med teknik från svensk startup

Publicerad 30 oct 2015, kl 06:02

User image
Jonas de Lange @jonas_delange · Visa profil
  • 235 reaktioner
  • Klädjätten H&M har placerat ut så kallade Ibeacons, som kan användas till att följa kundernas mobiltelefoner, i utvalda butiker i Stockholm. Bakom tekniken ligger den svenska startupen Shopjoy.


    Allt fler mässor och butiker använder sig av beacon-teknik, som gör det möjligt att skicka push-notiser till mobiltelefoner i närheten av utplacerad beacon-hårdvara. Vi har tidigare skrivit om bland annat Trueflows Bokmässan-app och Shopjoys samarbete med SJ. Det är sedan tidigare även känt att Ica använder sig av tekniken i vissa butiker.

    Nu står det klart att klädjätten H&M i tysthet har satt upp Ibeacons i sin butik på Drottninggatan i Stockholm, samt ett antal andra butiker.

    “Just nu gör vi, med en sluten grupp utvalda testanvändare, ett prov med Ibeacon-lösningar i ett antal butiker i Stockholms-området”, bekräftar bolagets pressavdelning i ett mejl till Breakit.

    Beacon-systemet är utvecklat av Apple. Tanken är att beacondosorna ska märka när din telefon är i närheten och skicka ut information i form av pushnotiser till dig. Kravet för att en beacon ska registrera mobilen är att man har slagit på bluetooth och har godkänt platsbestämningsfunktionen i telefonen.

    H&M vill inte berätta vad bolaget tänker använda tekniken till. Efter ytterligare mejlande skriver pressavdelningen dock att det är det svenska bolaget Shopjoy som klädföretaget samarbetar med.

    “Vi använder oss av deras hårdvara i detta test som alltså pågår i utvalda butiker i Stockholmsområdet. I övrigt avböjer vi från vidare kommentarer”, skriver H&M.

    Inte heller Shopjoy vill kommentera samarbetet.

    Hur projektet artar sig är alltså oklart. Generellt används beacons bland annat för så kallad retargeting. I korthet kan det beskrivas som platsbaserad annonsering, till exempel att en konsument som går förbi en viss butik får en pushnotis om att det är rea i butiken.

    Ser man på vad Shopjoy har gjort tidigare kan man till exempel se på bolagets samarbete med SJ. Det går ut på att kunder i tågbolagets butiker kan få pushnotiser med olika meddelanden om trafik och förmåner genom SJ-appen.

    Vad samarbetet med H&M innebär ekonomiskt för Shopjoy är oklart. Men med tanke på att H&M omsatte 151 miljarder kronor, och gjorde en vinst på 20 miljarder förra året, går det kallt att räkna med att klädjätten kan bli en av Shopjoys absolut största kunder.