Sök

Twintip lägger 3 miljoner kronor på att lyssna på ditt Facebook-flöde

Twintip InsightsMetaMarknadsföring

FOTO: Olle Aronsson

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Den svenska startupen gör det möjligt för företag att ta reda på allt som skrivs om dem öppet på Facebook.

Bolagets vd och delägare Nikola Teofilovic ger ett exempel på hur Twintips tjänst kan användas.

"När vi har studerat telekombranschen och specifikt kontantkort så har vi kunnat se en tydlig trend på att användarna pratar om att fylla på sina kontantkort inför helgen redan på onsdagarna. På torsdagarna har vi sett att föräldrarna pratar om att faktiskt fylla på kontantkorten. Slutsatsen blev att koncentra en större del av marknadsföringen till just torsdagar", säger han.

För att kunna göra den sortens analyser har Twintip investerat 3 miljoner kronor i att köpa in Facebook-data från amerikanska Datasift, som är ett av de mest välrenommerade techbolagen i datainsamlingsbranschen.

Twintip har dessutom anställt ytterligare tre personer för att utveckla och sälja den produkt som bolaget har byggt med datan som grund. Bolaget har inte tagit in externt riskkapital utan finansieras av delägarna själva. 

Medgrundaren Kristofer Ljungdahl säger att den allra största fördelen med att köpa in datamängden är att Facebooks användarbas på 1,5 miljarder människor är världens största mätning av människors beteende, som dessutom pågår i realtid.

"Det finns ingenting som kan mäta sig med det. På Facebook kan du segmentera utifrån kön, ålder, geografi och andra anpassningsbara parametrar på hela den här gruppen och kan ta reda på vad de pratar om just nu. Det kan du inte på Twitter till exempel och inte genom traditonella kundundersökningar", säger han.

Men blir det inte läskigt för användarna att ni har all den här informationen?

"Det är den första frågan alla kunder vi träffar ställer sig. Hela debatten kring NSA har förstås gjort att alla är väldigt oroliga för att göra något som är integritetskränkande. Det man då ska komma ihåg är att den här datan är helt anonymiserad. Du ser målgrupper, inte individer. Människors identitetsuppgifter tas bort från datan redan innan den lämnar Facebooks servrar och når Datasift", säger Kristofer Ljungdahl.

Integritetskränkande eller ej - om den saken lär det debatteras. Värt att notera är i varje fall att statusuppdateringar och inlägg på Facebook-sidor fångas upp av Datasift, medan privata konversationer i Facebook Messenger-appen inte gör det.

Twintip Insights ska nu börja börjat presentera sin uppdaterade analystjänst för kunderna till framför allt stora konsumentföretag, som vill veta vad kunderna tycker om dem.

"Vi ska inte bli ännu ett bolag som producerar rapporter som sedan ingen hinner läsa. Vi ska ge konkreta rekommendationer av typen "såhär borde ni göra" utifrån den data vi har. På så sätt tror jag att vi kan bli ett måste för att alla stora företag", säger Nikola Teofilovic, som har en bakgrund som bland annat affärsutvecklingschef på internetleverantören Be Unlimited som var först med 24 megabits bredband i Storbritannien och och som senare såldes till branschjätten O2 för 50 miljoner pund.

Han har också varit vd för den svenska shoppingportalen Torget och affärsutvecklingschef på omdömessajten Reco. 

Läs mer