Breakit - Den här startupen tror att de kan besegra Google på mässgolvet
Foto: Olle Aronsson

Den här startupen tror att de kan besegra Google på mässgolvet

Olle Aronsson
Olle Aronsson
19 oct 2015, kl 06:03

En snackis under den nyss avslutade Bokmässan var den nya appen som lät besökarna leta reda på rätt monter. Bakom tekniken finns företaget Trueflow. Med 8 miljoner i riskkapital i ryggen sjösätter nu grundarna en plan för att bli ett Google maps för inomhus.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
19 oct 2015, kl 06:03

“Bokmässan var först ut med att använda tekniken i större skala. Efter det här kan man alltid peka tillbaka på den mässan och visa upp det som exempel för nästa kund”, säger Trueflows medgrundare Tomas Ohlson.

Han startade Trueflow för ett år sedan tillsammans med Martin Tannerfors, tidigare marknadschef på Samsung Innovation i USA.

Bolagets teknik fungerar på följande vis: Trueflow placerar ut en mängd sändare, så kallade beacons, i lokalen. Sändarna kopplas till bolagets app, som med hjälp av ritningar över lokalen kan visa användaren hur hen ska gå för att hitta en viss monter.

Mobiltelefonerna kommunicerar med sändarna via blåtand, vilket bland annat innebär att positioneringen fungerar utan internetuppkoppling.

Tekniken innebär en ny affärsmöjlighet för mässor. De förläggare som ville synas extra mycket på Bokmässan kunde köpa en annons i appen. Trueflows affärsmodell är att ta en andel av annonsintäkterna.

"Mässor är som små städer som bara finns under en vecka. De som har investerat mycket i sin närvaro på mässan vill vara säkra på att synas. Idag finns det nästan bara analog marknadsföring på plats”, säger Martin Tannerfors.

Trueflow är baserat i Göteborg och har tidigare tagit in 8 miljoner kronor i riskkapital från en grupp svenska och tyska privatinvesterare. Efter testet på Bokmässan är planen nu att använda de pengarna till att växa.

Tomas Ohlson säger att det finns en hel drös av startups som verkar inom inomhuspositionering, men att ingen av dem har löst den ekonomiska modellen.

“Vi är ingen positionerings-startup, vi är inget kartbolag och vi bygger inte eventappar. Vi är ett sökföretag för inomhus. Vi vill i princip bygga ett Google Maps för inomhus”, säger han.

Det innebär också att Trueflow konkurrerar med både Apple och Google, som också vill äga så mycket som möjligt av marknaden för inomhuskartor.

Tomas Ohlson säger sig inte vara rädd för att konkurrera med två av världens största techföretag.

“De försöker ta hela världen på en och samma gång. För den som äger exempelvis en mässlokal innebär det i praktiken att du kan få en karttjänst från dem, men du har ingen kontroll över den och har ingen aning om när den kommer att uppdateras”, säger han.

Martin Tannerfors säger att målet i ett första steg är att knyta till sig de största mässorna i Norra Europa.

“Det finns ju en enorm potential i detta men precis som Tomas säger tror vi att det är fel att gå på alltför bred front eller ta alla länder samtidigt. Bokmässan var en milstolpe. Nu har vi hög aktivitet och fokuserar på bland annat lönsamhet under 2016”, säger han.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel