Sök

Han lärde sig programmera själv för att bygga tjänsten han saknat

SpartaSäljDigital plattform

James Pember, grundare och vd för Sparta. Foto: Pressbild

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

James Pember lärde sig själv att koda och byggde en digital plattform som låter organisationer skapa säljtävlingar. Hans startup Sparta backas upp av tunga investerare och har nyligen byggt in stöd för det amerikanska kundvårdsföretaget Salesforce.

Det hela började med en idé om att digitalisera den traditionella whiteboardtavla som finns hos världens alla säljavdelningar. 26-årige James Pember har själv en lång bakgrund som säljare inom telekombranschen och vet hur krångligt det kan vara att genomföra säljtävlingar med hjälp av långa excelark och stora anslagstavlor.

“Företag investerar mycket i CRM, (kundrelationshantering) fakturasystem och all sorters mjukvara för öka effektiviteten, men det hjälper inte en säljare att sälja mer. De bästa försäljningscheferna vet att det handlar om tävling, coachning och målsättning men det har inte funnits några produktlösningar för det. Vi har byggt ett system som hjälper dem med det, säger James Pember, grundare och vd för Sparta.

Han är född och uppvuxen i Perth på den australiensiska västkusten. Men kärleken förde honom till Stockholm där han ganska snabbt kom i kontakt med startupscenen. Sommaren 2013 träffade han Aref Abedi som är grundare och vd för jobbsajten Jobylon. Det var då idén till Sparta föddes.

Men för att kunna digitalisera den här fysiska whiteboardtavlan så behövdes en programmerare. Han själv hade pluggat samhällsvetenskap på universitetet och visste ingenting om kodning. Det gjorde dessvärre inte Aref Abedi heller, som i dag sitter i bolagets styrelse men inte har något operativt ansvar.

“Så då bestämde jag mig för att lära mig själv och satte mig framför Google. Jag är glad att jag gjorde det för det har gett mig en grundförståelse för hur det fungerar”, säger James Pember.

Efter ungefär sex månader, i januari 2014, hade Sparta en produkt på marknaden som grundaren själv hade byggt. Det kan beskrivas som ett verktyg för att hålla säljtävlingar – ett slags “Runkeeper för säljare.” Företagets långsiktiga mål är att hjälpa företag att sälja mer och bygga starkare säljkulturer.

“I dag handlar allt om säljtävlingar, men framöver tittar vi på alla möjliga sätt att leda och motivera säljpersonal. Det kan handla om målsättning, utbildning och personlig coachning”, säger James Pember.  

I dag har företaget runt 100 kunder, som exempelvis Bonnierägda Expressen, DN och Dagens Industri, MTG, Länsförsäkringar, Tele2, Comhem och Canal Digital.

I februari gick bland andra Lifesum-grundaren Henrik Torstensson, Fishbrain-grundaren Johan Attby, Spotifys Europachef Jonathan Forster och Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson in med runt en miljon i företaget.

En miljon var vad Sparta omsatte förra året. Målet för 2015 är det fyrfaldiga den siffran.

“Det är små siffror men fortfarande verkliga pengar, alla kunder betalar oss. Målet är att omsätta 4-5 miljoner i år och nästan 20 miljoner 2016”, säger James Pember.  

Konkurrens saknas inte på marknaden, nyligen grundades Saleskick som också har skapat en liknande plattform för att motivera och coacha säljare.

“Så klart kommer konkurrenter att poppa upp, men du kan inte vara rädd för det, utan det gäller att fokusera på vad du gör och göra det bra. Jag tror att det här området bara kommer att växa, fler kommer att inse att det är en kraftfull lösning. Traditionellt sett har alla fokuserat på CRM, men vi gör något annorlunda och fokuserar på gamification-vinkeln”, säger James Pember.

Nu tar Sparta nästa steg genom att bygga in Salesforce, som är världsledande inom CRM, i sitt eget system.

“Att arbeta tillsammans med Salesforce är självklart för oss. Många av våra kunder har redan Salesforce och nu kan vi erbjuda dem att integrera med deras tjänster via vårt system”, säger James Pember.

Sparta har nyligen rekryterat Anders Hassis som produktchef från det amerikanska mjukvaruföretaget Citrix och Tatiana Shalalvand som kommer närmast från det svenska hörlursmärket Zound Industries. Inom Sparta kommer hon att jobba som operativ chef.

“Jag kommer att jobba mycket med att se till att våra kunder är nöjda med produkten och på så sätt se till att vi får fler användare hos våra befintliga kunder. Jag tror jättemycket på produkten och att vi kan ta över världen med den, annars hade jag inte hoppat på en startup. Alla i teamet är riktigt grymma och jag gillar tanken på att vara med och bygga ett framgångsrikt bolag från början”, säger Tatiana Shalalvand.

Läs mer