Breakit - Instagram-annonser till Sverige om en månad - datumet är spikat
Foto: Jonas de Lange

Instagram-annonser till Sverige om en månad - datumet är spikat

Publicerad 18 aug 2015, kl 06:18

User image
Breakit Visa profil

Den 1 oktober i år kommer Instagram att lansera annonser i de svenska användarnas flöden.


Tidigare i år var vi först med att rapportera om att Instagram under hösten kommer att öppna för annonser i Sverige. Källor på Facebook, som äger Instagram, uppger nu för Breakit att bolaget nu har spikat ett datum.

Instagram-annonser i flödet ska enligt uppgift lanseras i Sverige den 1 oktober.

Tidigare har företag marknadsfört sig på Instagram genom till exempel modebloggare som har sålt enskilda inlägg på sina konton. Dessa bloggare riskerar därför att tappa annonsintäkter när företagen kan nå sina kunder direkt genom appens annonssystem.

Annonser i Instagram kan också innebära ännu mindre intäkter för tidningsmagasin som erbjuder bildintensiv marknadsföring, riktade mot en nischad målgrupp.

Instagram-annonserna gör det nu möjligt att välja exakt vilka av Instagrams 2,5 miljoner svenska användare som man vill nå.

Enligt Kristina Juhlin på Carat finns det stort intresse bland mediebyråns kunder att marknadsföra sig på Instagram.

“Det gäller framför allt våra kunder inom till exempel mat, resor och familjeaktiviteter. Instagram fungerar bra som inspirationskanal för annonsörer vars produkter blir bra på bild”, sa hon till oss tidigare i år.

Företag med egna konton på fotoappen kan också komma att se sig nedprioriterade i flödet om de inte börjar betala för att synas.

Jesper Wendel - @propercontent
2015-10-01 13:10:26
Var kommer siffran 2,5 miljoner användare ifrån? Har sett den lite överallt. Är det från FB/Instagram själva?
Markus Welin - @MarkusWelin
2015-08-25 08:54:19
Ja jag håller helt med, det skulle vara ett steg bakåt i användarupplevelse. Knappast något som den yngre målgruppen skulle uppskatta då detta säkert är en anledning till att Instagram numera ligger före FB i deras priolista. Dock verkar Breakit tro på en sådan förändring, de sa det i senaste podden. Visserligen har Twitter, som ju också har ett kronologisk flöde, börjat testa lite olika funktioner som skulle kunna ses som ett steg bort från det. Typ "medan du var borta". Men det är ju pga att Twitter har stora problem med att nya användare har svårt att komma igång, och det problemet har inte Instagram.
Rafael Mercedes - @disqus_tWAB8XSAgL
2015-08-24 21:59:03
Ingår du i målgruppen till själva annonsen så kommer den synas i ditt flöde även fast du inte följer företaget (likt Facebook). Du kommer fortfarande se allt innehåll från de du följer i kronologisk ordning men det kommer dyka upp lite annonser lite här och där och med all säkerhet högt upp i flödet. Fördelar med annonserna som artikeln inte tar upp är bl a att man kan ha köp-knapp, läs mer-knapp, installera-knapp och "sign-up-knapp". Jag tror och hoppas att FB inte inför någon algoritm för Instagram i framtiden, det skulle inte funka med hur användarna/slutkunderna använder Instagram.
Carl - @disqus_Pwp53O0iih
2015-08-22 02:52:53
OnePlus One
Markus Welin - @MarkusWelin
2015-08-19 08:13:27
Vad innebär sista stycket? Allt organiskt innehåll visas ju i kronologisk ordning, då går det väl inte att "nedprioritera"? Innebär detta i så fall också att Instagram kommer att införa någon slags algoritmstyrt flöde?