Sök

Nystart för musikbolaget Auddly – backas upp av tunga låtskrivare

Almi InvestAuddly

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Musiktechbolaget Auddly lanserade förra året en tjänst som beskrev som ett ”Facebook för musikskapare.” Men kort därefter stängdes plattformen ner. Nu berättar grundaren Niclas Molinder om vad som hände, nystarten och varför han har plockat in tunga namn som Max Martin, Ash Pournouri och Björn Ulvaeus i ägarlistan.

Som låtskrivare har Niclas Molinder ett snart 20 år långt CV fyllt av musiksamarbeten med stjärnor som Lady Gaga och Miley Cirus.

Hans CV som it-entreprenör är desto kortare.

När jag träffar Niclas Molinder i samband med branschkonferensen för musikindustrin, Way Out West Music Conference, berättar han att hans nya ögonsten, musikbolaget Auddly, nyligen har återlanserat sin tjänst.

Precis som när tjänsten lanserades för första gången 2014 vill den tidigare låtskrivaren och producenten se till att rättighetsinnehavarna ska lyckas fördela royalty-intäkter på ett korrekt sätt med hjälp av data.

”Förra gången jobbade vi närmare ett år med att ta fram en teknisk lösning för vår idé, att se till att musikindustrin får renare data, som i sin tur genererar korrekta registreringar och utbetalningar", säger han.

”Men vi var för breda och gjorde för mycket. Produkten höll måttet, men vi hade tappat lite av kärnan i vad vi ville göra. Vår kärna är egentligen tre saker: Vad är titeln på låten, vilka har skrivit låten och vad är splitten mellan de som har skrivit den. Men under det första året byggde vi bort oss.”

I stället för att bli en renodlad plattform och databas för musikkreatörer blev Auddly plötsligt en blandning mellan databas och socialt medium.

”Det var chattar och uttryck som 'Facebook för musikindustrin.' När vi var färdiga och slängde ut versionen hade vi en spretig produkt. Det mest skrämmande var när man skickade in användare förstod de inte vad de skulle göra. Ska vi samla upphovsrättsdata? Nätverka? Användarna förstod inte.”

Niclas Molinder beslutade sig därför för att stänga ner beta-versionen och tacka de dåvarande kunderna för all feedback. Därefter plockade han fram lien – och började kapa funktioner.

”Jag var livrädd för det i början. Men efter ett tag var jag den som högg mest. Det har jag insett under min korta tid som it-entreprenör: Enkelhet är allt.”

”Jag brukar ibland snegla på min sons appar som är fem år. Så enkelt måste det vara för att man ska orka.”

I dagsläget bygger tjänsten på att musikkreatörer, låtskrivare och artister själva ska fylla i på vilket sätt de har bidragit till skapelsen av en låt. Ett kommunikations- och dokumentationssystem för musiker. Genom att fylla i vem som har gjort vad, och hur stor del av låtens rättigheter man äger, ska missförstånd och konflikter undvikas.

Förutom musikkreatörerna samarbetar bolaget även med både rättighetsorganisationer och förlag. Målsättningen är att bli en internationell databas där all data om upphovsrättsinnehavarna finns. 

”När en låt görs kan det ibland ta upp till 36 månader innan den faktiskt släpps. Men när den gör det och låten blir framgångsrik, då skriker hela branschen efter att veta vem som spelade vad. Men registreringarna blir felaktiga eftersom allt bygger på osäkra uppgifter från kreativa människor som inte alltid är de mest strukturerade."

”Det är massor med pengar som cirkulerar idag som ingen vet vem de tillhör. Upphovsrättsorganisationer har pengar som inte går att säga vilka de tillhör. Det rimmar lite konstigt när man har en hel musikerkår som klagar på att man får för lite betalt.”

Som en del av satsningen har bolaget tagit in kapital i ett par mindre såddrundor. Förutom Almi Invest så har den världskände svenskproducenten Max Martin, ABBA-medlemmen Björn Ulvens och Avicii-managern Ash Pournouri pumpat in sammanlagt 9 miljoner kronor i bolaget.

”Almi har varit en otroligt bra partner. Jag kommer ju från en helt annan bransch och skriver musik, men de har bidragit väldigt mycket och ställer krav. De bidrar med smarta pengar."

”Sedan visste jag att ingen kommer att lyssna på en producent och låtskrivare från Örebro. Så det var ett medvetet val att approacha de andra namnen, och det gjorde jag lite på vinst och förlust. Jag hade nog räknat med ett nej, men jag är bångstyrig och ligger på och fick med dem.”

Vad har de bidragit med?

”Med kontakter och att vi får använda deras namn. Det är verkligen en dörröppnare. Björn Ulvaeus har ju ett hjärta för det här och kämpar för kreatörernas rättigheter. Han åker med mig överallt, så vi gör möten tillsammans. Det kan jag säga, mottagandet man får när man kommer till ett musikförlag eller en upphovsrättsorganisatione och har med sig en av 'Abborna'... Då är det väldigt kul att komma till bolagen."

Men hur långt räcker 9 miljoner för era globala planer?

”Det räcker inte. Vi har ett bolag som gör stora framsteg så är det en kniv på halsen för likviditet. Vi måste vrida och vända på kronorna innan vi kan ta betalt för produkten. Betlaningsviljan finns för produkten, men vi har otroligt mycket att bevisa innan folk plockar fram kortet och vill betala.”

Läs mer