Sök

Inte bara i Sverige – norrmännen verkar älska streamad musik

SpotifyStreaming

Foto: Jonas Ekströmer / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

De norska skivbolagens intäkterna från tjänster så som Spotify ökar.

För ett par veckor sedan kunde vi berätta att den tidigare krisande musikindustrin i Sverige växer och att tillväxten till stor del kan kopplas till de strömmade musiktjänsternas framfart. Enligt siffror från skivbolagens branschorganisation Ifpi kom 83,9 procent av musikintäkterna under årets första halva från strömmad musik, vilket kan jämföras med 81 procent motsvarande tidpunkt förra året.

Men det är inte bara i Sverige som den strömmade musiken dominerar. I grannlandet Norge kommer numera 81,4 procent av landets musikintäkt från musiktjänster som Spotify, Tidal och tidigare Wimp. Motsvarande intäktssiffra under första halvåret 2014 låg på 77 procent. 

Det visar siffror från norska Ifpi.

Totalt sett genererade strömmad musik 248 miljoner norska kronor under årets första halva. Det kan jämföras med den fysiska försäljningen som genererade 36 miljoner norska kronor (vilket faktiskt motsvarar en liten, liten ökning, kopplad till en starkare vinyl-försäljning).

De ökade intäkerna från strömmad musik har i sin tur lett till att den norska musikindustrin som helhet omsatte 6,5 procent mer än i fjol.

Att de nordiska länderna ligger i framkant när det gäller strömmad musik är däremot ingenting nytt. Enligt en undersökning gjord av Lightspeed GMI från tidigare i år så har mer än hälften av alla invånare i Norden provat på någon form av strömmad musiktjänst. Högst andel musikströmningsanvändare hade Finland – där har 70 procent av invånarna testat Spotify eller någon av de konkurrerande tjänsterna.

Undersökningen visade dock att enbart cirka 18 procent av invånarna någon gång betalat för en musikströmningstjänst.

Läs mer