Sök

Svenska hörlursbolaget Jays ger sig ut på köpturné: "Fått helt andra muskler"

JaysUppköp

Henrik Andersson. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Efter några skakiga år vässar hörlursbolaget Jays sin strategi.
"Med vår nya ägargrupp har vi fått helt andra muskler än vi haft tidigare”, säger den nytillsatta vd:n Henrik Andersson.

För några år sedan började medvinden att vända för det svenska hörlursbolaget Jays och under de senaste fyra åren har omsättningen halverats.

I det senaste bokslutet från i våras visar Jays en omsättning på 38 miljoner kronor och ett minusresultat på 22 miljoner kronor.

Den nytillsatta vd:n Henrik Andersson har en förklaring till de dystra siffrorna.

”Man har inte varit up to speed med nyutveckling och trender och saknat en säljkraft i bolaget. Man har varit defensiv medan konkurrenterna varit väldigt offensiva”, säger Henrik Andersson.

Det är två månader sedan han gick in som vd för Jays, när han efterträdde Rune Torbjörnsen som slutade i våras. Det börsnoterade bolaget grundades redan 2006 av Jens Nylander som sedan dess lämnat bolaget och idag driver startupen Automile.

Nu lägger Jays i en högre växel och lanserar strategin “Jays 2.0”. Målet för hela koncernen är att ha en årlig tillväxt om 500 procent kommande två år, och en ännu större ökning i moderbolaget till 2020.

Något som ska ske genom organisk och förvärvsdriven tillväxt.

Nu letar man efter bolag som ska ingå i koncernen Jays Group. Bolagets största intäktskälla är i dagsläget hörlurar men de nya bolagen ska komplettera verksamheten och öppna upp för nya marknader.

”I planen ligger att vi i alla fall gör minst två förvärv under 2018. Vi ser framför oss 20-150 miljoner i omsättningsstorlek”, säger Henrik Andersson.

Han uppger att det har inletts dialoger och planen är att presentera det första förvärvet redan i början av nästa år. Fokus ligger på bolag inom exempelvis  audio-, mobil-, elektronik- eller designområdet.

Enligt Henrik Andersson finns det inga geografiska begränsningar för uppköpen men han pekar på fördelar med att förvärva lokalt, sett till exempelvis företagskultur och redovisningsprinciper.    

”Det är otroligt viktigt att det är bolag som kompletterar oss och inte kannibaliserar på oss i form av prisläge, målgrupp och distribution."

Jays har ingen kassa för att köpa upp stora bolag. Enligt Henrik Andersson kan det bli aktuellt med en riktad nyemission eller finansiering genom ett finansiellt institut.

Han tillägger att en emission endast är aktuell i samband med förvärv. 

”Just nu finansierar vi bolaget via vår starka ägargrupp. Rörande förvärven tittar vi utifrån respektive fall på bästa finansiering. Med vår nya ägargrupp har vi fått helt andra muskler än vi haft tidigare”.

I dagsläget utgörs Jays största ägare av bolagets tidigare styrelseordförande Håkan Larsson tillsammans med Hexatronics grundare Gert Nordin och Erik Fischbeck. I maj gick även en grupp långsiktiga investerare in i bolaget under ledning av den nya styrelseordföranden Patrik Mellin. 

Sedan september består styrelsen av Anneli Kansbod, Gert Nordin, Erik Fischbeck, Patrik Mellin och Ulf Sandberg.

Utöver förvärven väntar lanseringar av nya produkter och ett vässat kommersiellt tänk och säljstrategi, enligt vd:n. Den nordiska marknaden har hittills stått för ungefär hälften av Jays omsättning och nu ökar man exportsatsningarna mot Europa, Mellanöstern och Asien.

Målet för hela koncernen är att ha en årlig tillväxt på 20 procent under nästa år, och en ännu större ökning i moderbolaget. Henrik Andersson siktar på en betydande omsättningsökning nästa år och 2018 ska bli året då Jays vänder till vinst igen.

"Vi kommer inte vara lika överoptimistiska som historiskt, vi bygger en solid organisation i Sverige", säger Henrik Andersson. 

Läs mer