Sök

MTG stärker greppet om Splay – för att inte hamna på efterkälken

SplayMTG

Foto: Mark Earthy/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Ett naturligt steg i MTG:s digitala strategi. Så beskriver mediehuset sin utökade investering i Youtube-nätverket Splay - som sker samtidigt som allt fler flyr gammel-tv.

På två och ett halvt år har Vigor Sörman lyckats omvandla sitt källarprojekt till ett digitalt mediehus och siktar på att omsätta 50 Mkr i år.

På fredagen blev det offentligt att tv-jätten MTG, som bland annat äger TV3, blir majoritetsägare i Splay genom att öka sitt aktieinnehav från 49 procent till 81 procent.

“Det är ett naturligt steg i vår digitala strategi. Vi investerade tidigt i Splay och har jobbat tillsammans med dem. Det handlar både om att köpa aktier men också om att investera direkt och fortsätta driva deras utveckling”, säger Anton Gourman, på MTG:s kommunikationsavdelning.

I intervjupodden från Almedalen berättade Vigor Sörman för Breakits Stefan Lundell om att alla tyckte att han var knäpp när han sa upp sig från Meter Television för att starta Splay.

I dag flyr allt fler tittare traditionell tv och även TV4 har startat ett Youtube-nätverk. Anton Gourman säger att det handlar om att nå tittarna tittarna med den underhållning de vill ha på de plattformar de vill ha.

“Det viktiga är att kunna utveckla plattformarna och se vad synergierna kan vara. Därför investerar vi i innovatörer som Vigor och ESL (världens största e-sportbolag) för att kunna bygga vidare på mediehuset som håller på att ändra form."

Är ni intresserad av att köpa resterande del av aktierna?

“I dagsläget har vi gjort den här affären, i övrigt kommenterar vi inget mer."

MTG vill inte avslöja köpeskillingen heller.

“Vi har varken gått ut med summa eller värdering," säger Anton Gourman.

Läs mer