Sök

Crunchfish utmanar Apple – här är stortsatsningen som ska vända kris till succé

CrunchfishBetalningar

Joachim Samuelsson tycker inte att Apple pay (som syns i bakgrunden) håller måttet. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

I dag rusar aktien i Crunchfish – ett bolag med en omsättning som en mindre korvkiosk.
Efter att VR-satsningen floppat vädrar bolaget nu morgonluft inom mobila betalningar.
”Vi siktar in oss på all fysisk handel i hela världen”, säger styrelseordföranden Joachim Samuelsson.


”Han blev 100 miljoner kronor rikare - på knappt två timmar”. Så löd rubriken till den artikel som vi på Breakit publicerade när Malmö-bolaget Crunchfish noterades på First North i november förra året.

Kursen steg direkt som en raket, från tekningskursen på 15 kronor till nära 40 kronor.

Det gjorde att styrelseordföranden och storägaren Joachim Samuelsson alltså såg sina aktier stiga med nära 100 miljoner kronor på bara några timmar.

Hajpen var alltså stor kring det skånska bolaget som profilerat sig som leverantör av geststyrningsteknik för applikationer inom virtual reality (VR) och augumented reality (AR).

Totalt har bolaget enligt Breakits uppgifter investerat uppemot 100 miljoner kronor i tekniken.

Men verkligheten kom ikapp. De stora projekt som man hoppats på uteblev, eller sköts upp.

I slutet av sommaren hade aktien fallit ned under 10-kronorsstrecket. I den senaste kvartalsrapporten syns krisen i reda siffror.

Omsättningen stannade på 158.000 kronor, vilket är sämre än motsvarande kvartal förra året. Samtidigt fördubblades förlusten till nära 6 miljoner kronor.

”Vi gick till börsen på en story att geststyrning kommer att bli en nödvändighet inom AR och VR, men de projekten har ännu inte kommit. Så jag tycker att marknaden har haft rätt”, säger Joachim Samuelsson och tillägger:

”Men den sista månaden har kursen faktiskt dubblats. Folk börjar se att vi gör en turnaround”.

Breakit träffade Joachim Samuelsson i Malmö under tisdagen förra veckan, då han deltog i en panel på ett event arrangerat av Breakit och Carnegie.

Där berättade han för första gången offentligt om planen för att rädda – eller rädda – Crunchfish, med en helt ny inriktning. Sedan dess har det hänt saker. 

I dag rusade aktiekursen, vilket kopplats ihop med Joachim Samuelssons köp av 84.000 aktier till ett värde om totalt cirka 1,7 miljoner kronor blev känt.

"Jag tror mycket på den här tekniken, då känner jag att jag vill peka med hela handen på ett sätt. Jag försökte få 100.000 aktier men det landade där", säger Joachim Samuelsson när Breakit når honom under måndagsförmiddagen.

Så vad handlar det om?

Utmanar Apple och Samsung

Mobila betalningar har varit ett framtidslöfte i många år. Men det har stannat vid att vara en hajpad teknik, snarare än en hit bland vanliga konsumenter.

Kanske är det på väg att förändras? Apple Pay är på väg att lanseras i Sverige. Samma sak gäller Samsung Pay

Och det är just inom området mobila betalningar som Crunchfish vill hitta sin nästa mångmiljonaffär.

”Vi har jobbat med tekniken sedan 2014, men det var först i september som vi fick patentet”, säger Joachim Samuelsson.

Crunchfishs roll i att skapa framtidens betalsätt blir som teknikleverantör. De ska alltså inte ut på marknaden med en egen mobil plånbok, som exempelvis svenska Seamless har gjort med sitt varumärke SEQR. Istället vill bolaget integrera sin teknik i andra bolags mobillösningar.

”De som har haft möjlighet att bygga bra lösningar är jättar som Apple och Samsung, men de är låsta till deras miljöer. Dessutom har bara 30-40 procent av betalterminalerna stöd för kontaktlösa betalningar”, säger Joachim Samuelsson.

Crunchfishs produkt, som bolaget kallar ”aBubbl”, är byggd på blåtandsteknik. Handlaren behöver utrusta sin kortterminal eller kassa med en så kallad ”beacon” (en liten sändare). Det ska räcka för att kundernas mobiltelefoner kan ”väckas” när de kommer i närheten.

På så sätt kan du handla och betala med din mobil genom att blott hålla den i närheten av kassan.

Det enda som behövs är att du slår in din kod, sedan sköts betalprocessen automatiskt genom att mobilen och kassaterminalen samverkar.

”Vår lösning funkar för alla mobiler, och kan användas på alla ställen. Den är så enkel att du inte behöver stå där och fippla med telefonen, utan du kan i stort sett ha kvar den i fickan", säger Joachim Samuelsson. 

Hans analys är att de alternativ som finns i dag för mobila betalningar helt enkelt är för krångliga.

”Det är fortfarande lättare att använda kort, då gör folk det”.

I dag finns Crunchfishs lösning på Malmö arena i betalappen Pej. Nu ska tekniken börja säljas. 

”Redan under 2018 kommer detta att ge stora intäkter för oss. Jag kan inte i dag ge någon konkret siffra, men vår affärsmodell kommer att vara transaktionsbaserad. I kortsvängen är nivån ofta 2 procent, och vi kommer att lägga oss på en attraktiv nivå som tilltalar handeln”, säger Joachim Samuelsson.

Läs mer