Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Därför hoppar Axfood av budgivningen på Linas matkasse

Artikel bild

Dagligvarujätten Axfood har dragit sig ur budgivningen på Linas matkasse. Orsaken: Prislappen anses vara för hög. Samtidigt uppges intresset från andra potentiella köpare ha svalnat.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

I våras avslöjade vi att Linas matkasse var till salu. De nuvarande ägarna med grundarna Lina Gebäck och Niklas Aronsson i spetsen hade anlitat Catella som finansiell rådgivare och planen var att avsluta affären innan sommaren.

Men nu tycks hela processen ha gått i stå. Källor med insyn i förhandlingarna uppger att en av de hetaste spekulanterna, livsmedelsjätten Axfood, inte längre är intresserad.

”De tycker helt enkelt att priset är för högt”, säger en av Breakits källor.

När försäljningsdiskussionerna inleddes för några månader sedan gav de nuvarande ägarna en första prisindikation på 400 miljoner kronor. Men efter det har priset trissats upp.

När budgivarna bjöds in till slutrundan för några veckor sedan var beskedet att det krävdes minst cirka 750 miljoner kronor för att få vara med i processen. Det beskedet fick Axfood att dra sig ur.

Linas matkasse har visserligen en kraftig tillväxt på cirka 50 procent på årsbasis och omsättningen väntas 2015 hamna på över 1 miljard kronor. Men vinstmarginalen ligger fortfarande bara på några få procent.

Fler spekulanter tycks nu dra öronen åt sig. I början av maj rapporterade Dagens industri att tyska Hello Fresh i princip var i mål med ett köp.

Hello Fresh har utan tvekan de finansiella musklerna som krävs för ett köp efter att tidigare i år tagit in drygt 1 miljard i riskkapital från Rocket Internet, där svenska Kinnevik är största ägare. 

Våra uppgiftslämnare uppger dock att Hello Fresh intresse har minskat rejält. Precis som Axfood anser ledningen i Hello Fresh att priset är väl högt.

Samtidigt ökar konkurrensen på den svenska marknaden för matkassar på nätet. Citygross har till exempel flyttat fram sina positioner och tagit marknadsandelar samtidigt som Ica satsar på egna matkassar.

”De som har tittat närmare på Linas matkasse har inte blivit tillräckligt övertygade om att bolagets tillväxtmöjligheter. I Sverige blir konkurrensen allt tuffare och det är inte säkert att man lyckas genomdriva sina expansionsplaner på andra marknader”, säger en av våra källor.

Linas matkasses vd Niklas Aronsson har avböjt att kommentera uppgifterna.

Läs mer