Sök

Cloapp vill pimpa telefonboken med dina tankar om kontakterna

CloappClosr

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Uppsalaföretaget Cloapp har tagit fram appen Closr för att uppgradera telefonens adressbok. Med 2,5 miljoner i färskt riskkapital i ryggen ska bolaget ge sig på den gigantiska kundvårdsmarknaden i USA.

“Tanken är att vi ska kunna presentera appen i början av sommaren”, säger Alex Lewerentz som är medgrundare och vd på bolaget.

För att kunna lansera den har Cloapp tagit in en såddrunda ledd av Daniel Benitez, entreprenören som varit med och dragit i gång företag som Sports Betting Solutions och Starbreeze.

Genom rundan fick Cloapp i april in 2,5 miljoner kronor som bland annat ska gå till att anställa två personer.

Alex Lewerentz berättar att appen gör det möjligt att lägga till anteckningar som text eller ljudfiler till kontakterna.

“Den registrerar var och när ni senast träffades och mötesanteckningarna därifrån”, förklarar Alex Lewerentz.

Det som finns idag, med en lista där namn, nummer och e-postadresser finns uppradade tycker han inte räcker.

“Det säger inget om personen. När du har Facebook vet du så mycket om dina kontakter, men så går du till telefonen och där finns det ingenting”, säger Alex Lewerentz.

Closr ska kombinera den information som kan tankas hem genom Facebook och Linkedin med det som användaren själv tycker och tänker om sin kontakt. Det finns redan flera liknande innehållshanteringsappar som Humin, Refresh and Connect för kontaktlistan.

“Men vi är de enda som gör det möjligt att lägga till dina egna tankar”, säger Alex Lewerentz.

Enligt honom kommer kontaktlistan i mobilen att bli nästa stora sociala grej.

“Vi har fått bra feedback när vi har visat upp det här på olika konferenser. Folk har har använt post it-lappar och annat för att försöka hålla på koll på sina kontakter”, säger Alex Lewerentz.

Han berättar att 60 procent av alla företag i USA saknar system för så kallad Customer Relationship Management (CRM) eller kundvård - ett område där Cloapp vill ge sin in..

Utöver Norden ska bolaget till en början expandera i USA. Första steget är att vara med på Northside festival den 8 juni i Brooklyn där de blivit utvalda att tillsammans med Flick och Acast representera svenska appar.

“Det ska bli jättespännande. Det är en festival med 120.000 besökare och den avslutas med en pitchtävling”, berättar Alex Lewerentz.

I samband med festivalen släpper de en första version av appen som kommer att vara gratis för privatpersoner.

“Det är först när du vill kunna dela kontakter med andra inom ett team och utnyttja en del andra funktioner som du behöver företagsversionen. Det är den som kommer att kosta pengar”, säger Alex Lewerentz.

Läs mer