Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

GÄSTKRÖNIKA

SIMON PETTERSSON: Strategiska partnerskap är nyckeln till snabbare expansion (och en win-win-win)

Artikel bild
Simon Pettersson, entreprenör. Foto: Privat

I ett halvt decennium har jag jobbat med globala strategiska partnerskap. Jag anser att fler företag borde utnyttja den exponentiella kraften i strategiska samarbeten, dels för tillgången till spetskompetens men också för möjligheten att nå nya marknader. Är det bristen på mod och nyfikenhet eller avsaknaden av kunskap som gör att svenska företag missar stora affärsmöjligheter här?

Det behövs fler strategiska samarbeten, och jag tycker mig ha knäckt koden för hur företag kan växa både snabbare och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

Det skriver entreprenören Simon Pettersson i en gästkrönika.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Vad är ett strategiskt partnerskap? Jag brukar sammanfatta det såhär: Ett komplext samarbetsavtal mellan två företag som avser gynna tre parter; Företag A, Företag B och Kunden. Win-Win-Win alltså.

Att utveckla och ingå strategiska partnerskap kan vara både inspirerande och leda till enorma fördelar, exempelvis:

  • Forcerad kreativitet i jakten på nya affärsmöjligheter

  • Förbättrad kundupplevelse 

  • Potentiell expansion 

För att uppnå detta behöver vi ta fram en affärsmodell där två företag drar så pass mycket nytta av varandra att det i sin tur genererar en bättre produkt och i bästa fall en förhöjd kundupplevelse. 

Vi behöver samtidigt säkerställa att det finns tillräckligt med resurser på båda sidor, inte sällan både tekniska och administrativa, för att initiera och underhålla samarbetet över tid.

Score.org beskriver det såhär: “Ett strategiskt partnerskap kan hjälpa företag att utveckla en ny produkt eller tjänst, få exponering mot nya målgrupper, höja sin varumärkesprofil, expandera geografiskt och mycket mer.”

I min senaste krönika för Breakit skrev jag om hur det är att sälja sitt bolag och flytta till USA. Numera bor jag i Los Angeles och verkar i the creator economy och här kryllar det av lukrativa partnerskap, ämnade för företag att växeldra varandra. 

De senaste åren har jag orkestrerat och varit huvudansvarig för strategiska partnerskap med plattformar såsom Tiktok, Pinterest, Vimeo, samt den australiensiske techjätten Canva med flera.

Vi ser dem överallt, partnerskapen som formar vår vardag, och de är så vanliga att vi knappt ens tänker på dem. Spotify finns integrerat i Sony Playstation, Klarnas logga syns i varenda webbshop och Uber Eats levererar mat å restaurangers vägnar. 

Ovan nämnda partnerskap må låta självklara, men jag är säker på att det ligger många timmars hävstångsjakt bakom vart och ett av dem.

Engage-ai.co förklarar på ett bra sätt: Partnerskap erbjuder ett enkelt sätt för företag att hitta nya kunder och öka försäljningen” = restauranger hittar nya kunder genom sina partnerskap med Uber.

Målet är att två företag ska gynnas av varandras synergier och produkter

Det ligger med största sannolikhet mer arbete än man tror bakom dessa affärer och jag är helt övertygad att om företag öppnar upp sin kreativa toolbox, och funderar kring vilka nya möjligheter som skulle kunna uppstå genom att samarbeta med andra bolag – då tror jag att man både kan ha väldigt roligt och samtidigt gräva guld längs vägen. 

Målet är således att två företag ska gynnas av varandras synergier och produkter. 

För att inte tala om den tredje parten i den här icke-monogama relationen – kunden. 

I min roll funderar vi ofta kring adoption och att finnas där kunden finns. Att integrera vårt offering i applikationer som våra potentiella kunder använder. Jag leder exempelvis vårt avtal med Tiktok – och det ger oss möjlighet att nå deras +1 miljard användare. Jag kan av förklarliga skäl inte gå in på detaljer gällande affären, men matematiken är straightforward:

Till exempel: Om vi har hundra tusen användare och TikTok en miljard användare – då finns det givna fördelar att samarbeta med TikTok istället för att försöka jaga alla users på egen hand.

I det här fallet strävar vi primärt efter en ökad reach samt förbättrad kundupplevelse. Sekundärt, stärkt varumärke i och med associationen med en global gigant som TikTok.

Titta på relationen utifrån att samarbetet ska gynna tre parter istället för en eller två

Så, hur kan fler företag öka sina chanser för framgångsrika partnerskap?

Ett av partnerskapets viktigaste beståndsdelar initialt är att titta på relationen utifrån att samarbetet ska gynna tre parter istället för en eller i bästa fall två som en klassisk B2B eller B2C affär innebär.

Ofta handlar det om att förädla eller ta fram en ny produkt (eller nytt leveranssätt av produkt) och i sin tur utveckla en affärsmodell där vinsten från varje affär delas proportionerligt mellan företagen (här spelar storlek, varumärke och reach stor roll).

Därefter behöver vi öppna upp för en ny typ av kreativitet när det kommer till affärsutveckling – något som jag tror att många entreprenörer både inspireras av och tycker är roligt.

Ett annat viktigt steg är att ställa rätt frågor för att se över sin egen kapacitet och samtidigt undvika vanliga fallgropar:

  • Kan vi addera värde för våra nuvarande kunder?

  • Kan vi genom partnerskap nå nya kunder?

  • Vilka bolag skulle vi gynnas av att samarbeta med och vice versa?

  • Vilka nya marknader vill vi nå ut till?

  • Hur kan vi öka värdet på vårt varumärke genom att ingå partnerskap?

  • Hur mitigerar vi kannibalisering av vårt erbjudande? (Säkerställ att partnerskapets affär inte leder till minskad försäljning av er kärnprodukt)

  • Vilka resurser kan vi avvara internt, för att utveckla och underhålla partnerskapet?

Om man har modet att ställa sig den här typen av frågor, så kan det öppna upp dörrar man inte trodde fanns, baserat på nuvarande kapacitet och erbjudande. Och förändring är väl alltid bra? En framgångsrik entreprenör sa nyligen: "Att bygga ett företag är inte mer avancerat än att ideligen begå en strid ström av små pivots.” Förändring är inte bara bra, ibland är det avgörande. 

Om vi tittar på just kundupplevelsen, finns det oöverträffliga fördelar med att ständigt arbeta för att förbättra den.

Enligt Zendesks årliga trendrapport om just kundupplevelser så menar 43 procent att de är villiga att betala ett högre pris för mer bekvämlighet och ett vänligt bemötande. I samma undersökning gällande alla kundgrupper, anser 73 procent att kundupplevelsen är en mycket viktig faktor i deras köpbeslut. 

Studier från PWC och Oracle visar:

  • En förbättrad kundupplevelse kan leda till ökad försäljning med upp till 10-15%.

  • Vid en negativ upplevelse anser 89% av kunderna att de är redo att byta till en konkurrent. 

  • Kundupplevelsen är viktigare än priset enligt 64% av de tillfrågade. 

Min poäng här är att om ditt företag vill göra det lättare för dina kunder att köpa era tjänster, tillika öka kundupplevelsen, tillika öka intäkterna – testa att titta bortom er egna organisation och know-how (jag vet, det ÄR svårt som insnöad företagsledare, men det är nyttigt att inse sina nuvarande, dock nödvändigtvis ej framtida, begränsningar) – och inled jakten på strategiska partnerskap.

Apple, Nvidia, OpenAI, och Spotify har alla redan gjort det – tagit kontroll över sin tillväxt genom att utnyttja framgången som andra redan skapat – för att i sin tur generera nya synergier som är till gagn för både dem, sina partners och slutkunden. 

Logga nu in på Linkedin och tänk win-win-win.
Hör av er till dem!

SIMON PETTERSSON, Los Angeles

LÄS MER: Jag sålde allt och flyttade till USA – men det krävs en entreprenör för att lyckas

Läs mer