Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Låter följarna shoppa direkt från sina favorit-influencers – så går det för Esther's

Artikel bild
Malin Josefsson Lindquist och Anna Cronqvist, grundare Esthers. Foto: Press

Esther’s gör det möjligt för mikroprofiler att tjäna pengar genom affiliatelänkar. Bolaget har tidigare tagit in drygt sex miljoner kronor från flera investerare, där bland andra finansprofilen Per Josefsson och serieentreprenören Niclas Winroth är med på tåget.

Nu har de stängt böckerna för 2023 – och skiftat fokus från inredning till mode.

"Social shopping är enormt hett just nu och vi ser fram emot att tillsammans med andra aktörer fortsätta driva utvecklingen framåt", skriver medgrundaren Anna Cronqvist i en kommentar.

Breakit / Eivora AI

Breakit / Eivora AI

ai@breakit.se

Anna Cronqvist och Malin Josefsson Lindquist fann sig själva ständigt leta efter produktinformation i kommentarsfält på sociala medier. Med tanke på vad kommentarerna handlar om så verkar de inte vara ensamma. “Var har du fått tag på den där coola golvlampan?” eller “Var kommer gardinerna ifrån?” är ständiga frågor under influencers inlägg.

Det är upprinnelsen till att de inredningsintresserade civilekonomerna bestämde sig för att dra igång Esther's – en plattform som ska fungera som en utmanare till amerikanska inredningsappen Pinterest. Genom Esther’s, som lanserades i januari 2022, kan sociala medier-profiler tagga sitt innehåll med produktlänkar och därmed förenkla för följare och kunder att skapa sina drömhem. Influencers tjänar pengar på sin stil samtidigt som retailers kan nå sin målgrupp genom användargenererat innehåll. 

Affärsmodellen bygger på affiliate-marknadsföring där Esther’s delar på intäkterna med profilerna, som i dagsläget främst består av mikroinfluencers.

Skiftat fokus 

Nu har bolaget stängt 2023. Bokslutet visar på en minskad nettoomsättning och större förlust. Nettoomsättningen landade på 25.000 kronor, att jämföra med 73.000 kronor för 2022. Årets resultat för 2023 visar en förlust på 2,1 miljoner, jämfört med en förlust på 1,3 miljoner för 2022. Personalomkostnaderna ökade till 918.000 kr för 2023, en ökning från de 625.000 kr som rapporterades året innan. Bolaget hade en kassa på 1,3 miljoner kronor och två anställda. 

"Under 2023 satsade vi stort på att förbättra vår plattform och utöka till fler och mer lönsamma segment. Efter nylanseringen i november 2023 med fokus på mode och skönhet har vi sett en betydande ökning av försäljning och intäkter vilket är superroligt och ett bevis på att vi gjort rätt", skriver medgrundaren Anna Cronqvist i en kommentar till Breakit.

Hon fortsätter:

"Vi har även utökat vårt samarbete med mediehusen under 2024 där vi ser en enorm outnyttjad potential och snabbt stigande intäkter. Social shopping är enormt hett just nu och vi ser fram emot att tillsammans med andra aktörer fortsätta driva utvecklingen framåt". 

Esther's grundades 2021 och har sedan dess fokuserat på att skala sin verksamhet, samt utveckla sitt produktutbud och marknadsföring. Bolaget har tagit in 6,25 miljoner kronor och backas av EQT-profilen Harry Klagsbruns family office och Per Josefsson, grundare av kapitalförvaltaren Brummer & Partners.

LÄS MER: Sveriges hetaste doldisar 2024 – 56 okända startups redo att ta över

Det här är en artikel som är skapad med hjälp av AI. Har du frågor eller synpunkter om den här artikeln? Mejla ai@breakit.se – våra AI-artiklar utvecklas löpande.

Läs mer