Sök

AI-apparna är här och blottar nya faran – att bli sjukt uttråkad

AIMedier

Foto: Istockphoto

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

AI verkar inte riktigt ha knäckt kul-koden.

Det finns inga poddar. Det har ingen sagt och det behöver egentligen ingen säga. Wired skriver att true crime-biblioteket är så tjockt på Apples poddspelare, även så sportpoddarna på Spotify, att det skulle ta dig en livstid att lyssna igenom alla. Du skulle kunna dö en naturlig död 2070 och fortfarande inte vara klar på långa vägar.

Men det finns anledning att tro att antalet poddar kommer att bli fler. Många fler. Förklaringen finns i den senaste tidens AI-guldrusch, där det knappast finns ett område kvar som inte ska effektiviseras med hjälp av lite artificiell intelligens. Så även poddar. 

Wired skriver att det på senare tid har poppat upp en rad nya startupbolag som har tagit fram verktyg för att generera AI-röster, Eleven Labs, Wondercraft AI och Podcastle till exempel. Med dem kommer AI-poddarna som ett brev på posten. 

Det här handlar inte om AI-genererade poddar med kända förlagor – som ”The Joe Rogan AI Experience” där Joe Rogans röst klonats och samtalar med gäster som Open AI:s Sam Altman och Donald Trump (även de fejkade såklart). Den gjordes av ett fan och togs emot med öppna armar av en del lyssnare. Det här handlar om helt nya AI-genererade poddar, där manus, röster och publicering görs helt av artificiell intelligens. 

Men hur låter det då när artificiell intelligens poddar?

Riktigt tråkigt, om man ska tro Wired som går ut med en tristess-varning. 

Om man ska vara riktigt ärlig så verkar inte underhållning vara främsta fokus för de nya startup-bolagen. 

Wired har pratat med Dimitris Nikolaou, vd för Wondercraft AI som ligger bakom AI-podden Hacker News Recap, en daglig summering av forumet Hacker News. Podden ligger på plats 31 på Apples amerikanska poddtopplista i kategorin tech.

”Egentligen är det inget speciellt med den. Det är samma innehåll som du hittar i vilken annan tech-podd som helst”, säger han. 

”Det handlar mer om att vi kan vara konsekventa och publicera varje morgon, oavsett vad.”

Läs mer