Sök

Gendertimer-chefen: “Teknikresan har varit längre än vi trodde”

GendertimerVeckans Break?

Bildmontage skapat av Gendertimer.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Att göra en röstigenkännare som kan fastställa könet på personen som pratar visade sig vara svårare än väntat.

Gendertimer är en app som låter folk titta på hur mycket kvinnor och män pratar i olika sammanhang. Bakom tjänsten ligger bolaget Kichisaga leadership, som även levererar rådgivningstjänster till företag.

För ett år sedan pratade vi med bolaget i samband med vår helgserie "Veckans Break?". Därför gör vi nu en återkoppling med bolaget för att höra hur det senaste året har gått.

Vad har hänt sedan sist?

“Vi har fortsatt få medial uppmärksamhet med våra mätningar. Vi har också etablerat samarbeten med flera organisationer och företag som gör mätningar och använder Gendertimer i sitt jämställdhetsarbete. Vi har rönt intresse även från USA där appen kommer vara del i en utställning under våren. Vi har också äntligen hittat en egen programmerare som vi kunnat anställa”, säger Fredrik Eklöf, ordförande för Kichisaga leadership.

Hur har det gått ekonomiskt senaste året?

“Gendertimer har hittills främst varit ett verktyg som gett cred och uppdrag till vår primära verksamhet, konsult- och föreläsningstjänster. Gendertimer är fortfarande helt gratis, så vi har inte några direkta intäkter än”, säger Fredrik Eklöf.

Hur många personer är ni nu och hur många var ni för ett år sedan?

“Idag är vi fyra personer som har olika roller för Gendertimer. Vi var tre personer för ett år sedan. Ingen av oss arbetar heltid med Gendertimer i dagsläget.”

I den första versionen av appen måste användaren själv trycka på knappar för att berätta för appen om det är en man eller en kvinna som pratar.

I maj förra året fick dock bolaget in 143.000 kronor på Kickstarters plattform för gräsrotsfinansiering. Då påbörjade bolaget sitt arbete med att utveckla en ny version av appen som på egenhand skulle kunna identifiera könet på personen som pratar.

I vilken utsträckning har ni lyckats med målen ni hade för ett år sedan?

"Medialt har vi lyckats bra. Det märks att det finns ett stort intresse kring jämställdhetsfrågor. Tekniskt har resan visat sig vara längre än vi trodde för att få den version som vi tänker kommer att ge det stora genomslaget".   

Har er affärsmodell eller intäktsmodell ändrats på något sätt?

"Affärsmodellen går hand i hand med teknikutvecklingen. Vi är i läget just nu att vi arbetar med utveckling av automatisk röstigenkänning. Och det senaste är att vi precis utvecklat en ny teknik som kommer ta oss flera steg framåt i den processen. Vi har ett spännande år framför oss när alla funktioner är på plats, då kommer vi ta nästa steg i affärsutvecklingen".

Läs mer