KRÖNIKA

ARASH GILAN: Hemligheten bakom en lyckad e-handel (som alla borde ta del av)

e-handel

Arash Gilan. Foto: Press

Arash Gilan

Arash Gilan

Att starta en e-handel har aldrig varit lättare, men det har samtidigt aldrig varit svårare att driva en. Det skriver Breakits fristående krönikör Arash Gilan – som tillsammans med e-handelschefen Nic Staeger grottat djupare i ämnet i en ny bok.

Här delar han med sig av viktigaste insikten (som kan förändra allt).

Jag har tidigare skrivit två böcker om företagsbyggande i den digitala världen, och när jag bestämde mig för att skriva en ny bok om det digitala fanns det många olika infallsvinklar som var intressanta. Men i samtal med min gode vän Nic Staeger, en av Sveriges absolut bästa chefer inom e-handel, kom vi fram till att det inte riktigt fanns någon bra övergripande bok om e-handel. Det blev då uppenbart att det fanns ett behov av en bok som inte hade skrivits än.

Så sent som för tio år sedan innebar en e-handel en tung investering för de flesta, och betalningslösningarna tog veckor eller månader att få till. Idag ser det radikalt annorlunda ut, och en av de största orsakerna till det är utvecklingen av molnbaserade tjänster. Man skulle kunna säga att e-handeln har blivit legoifierad, helt enkelt.

Det här innebär att det bara är att säga: Grattis! Det har aldrig varit så enkelt att komma igång med din e-handel som idag. Den som har en idé kan nämligen komma igång på bara några dygn med en molnlösning som innehåller såväl plattform (Shopify) som betalningsrutiner (Klarna) och frakt (Instabee), varefter Alibaba kanske kan bistå med hjälp att skapa egendesignade produkter – och voilà! Du är igång på nolltid.

Marknadsföring sköter du via Google och sociala medier, och om dina produkter får kundkretsen att agera finns det inget som kan stoppa dig – åtminstone så länge du handlar saker där logistiken går att lösa tillräckligt effektivt. Det har således aldrig varit enklare att starta en e-handel, men det har heller aldrig varit svårare att driva en. 

Nu är boken som vi hoppas kommer att höja nivån på e-handeln i Sverige äntligen ute. En bok där vi fokuserar på hur:et och förklarar vad som är skillnaden som gör skillnaden i arbetet med e-handel. Vi kallar den – något provocerande – för “En djävel på e-handel”. Den uppenbara betydelsen bakom titeln är förstås att djävulen sitter i detaljerna, och att det är just kollen på alla detaljer som avgör vilka e-handlare som växer och vilka som går under.

Vår önskan med boken är att utifrån våra erfarenheter hjälpa e-handlare på alla stadier i Sverige att bli skickligare.

Det finns många svenska e-handlare som verkligen utmärker sig. Vi brukar prata om det svenska musik- och gamingundret, men det är på tiden att vi lyfter det svenska e-handelsundret. Det finns många verkligt skickliga e-handlare att lära sig massor av där ute, och detta ger även stora möjligheter för e-handlare som vill gå internationellt att titta på många lysande svenska exempel. 

Vissa av våra intervjuer finns med i boken, däribland Pär Svärdsson, Bank BergströmSusanne Holmström och Rickard Lyko. Och genom den vill vi visa vad det är som särskiljer de bästa e-handlarna från de mediokra. Vad är det egentligen som gör att vissa når några miljoner och andra hundratals miljoner i omsättning med god lönsamhet?

Om vi ska summera vad vi kom fram till under skrivandet av boken i ett enda ord så skulle jag beskriva det som en gedigen “kundskap”. För de bästa “djävlarna” är kundbemötande centralt i verksamhetens alla delar. Från stadiet av förköp, till köpupplevelsen och allt som sker i efterköpet. De är helt enkelt kundbesatta och förstår sig på kunden i alla aspekter av kundresan. När det kommer till kunden lämnar de inte något åt slumpen.

Så med rätt insikter är det fullt möjligt att lyckas med sin e-handel, och att en dag kunna sälla sig till den skara av “djävlar” på e-handel som vi har intervjuat – och bli en del av det svenska e-handelsundret.

Arash Gilan är vd och medgrundare av marknadsföringsbyrån Viva Media. Han driver även vd-podden och skrivit flera böcker inom tech och digitalisering där den senaste boken heter “En djävel på e-handel”.

Läs mer