Inkubatorn Hubso vände till förlust – vd lämnar över stafettpinnen

HubsoinfluencersInfluencer marketing

Josefine Abrahamsson, Hubso

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Bolaget ska bygga influencers och skapa lukrativ e-handel. Men dagens rapport blev en blandad giv.

Visserligen ökade Hubso omsättningen på årsbasis men delåret blev inte ett av de bästa och resultatet blev än en gång förlust.

Nu lämnar grundaren Josefine Abrahamsson över vd-posten till foodtech-grundaren.

Influencerinkubatorn Hubso, vars affärsidé är att skapa influencers och att sedan göra entreprenörer utav dessa med fokus på e-handel, har redovisat resultatet för tredje kvartalet.

Kort summerat lyfte omsättningen med lite mer än 1 miljon kronor till 8,9 miljoner jämfört med samma kvartal förra året. Men det var också en minskning från omsättningen föregående kvartal (då bolaget omsatte 11,5 miljoner kronor) och bara det femte bästa kvartalet på två år. 

Försäljningstillväxten för inkubatorn som främst säljer kläder låg på 16 procent, varav varumärket Sanne Alexandra Stockholm växte med 80 procent. 

Resultatet enligt ebitda vände till en förlust på -940.000 kronor. Det tredje kvartalet 2021 gjorde Hubso en vinst på 203.000 kronor men sedan dess har inkubatorn haft en förlustsvit. I andra kvartalet i år låg förlusten enligt ebitda på runt –1,7 miljoner kronor.  

I vd-ordet skriver Josefine Abrahamsson, tillika grundare av Hubso, att arbetet med att renodla verksamheten pågår och att fokus nu ligger på att vara ”always on” snarare än på kampanjer och lanseringar.

Josefine Abrahamsson lämnar i rapporten över stafettpinnen till den nya vd:n Johanna Linnros, som tillträder 1 januari. Hon kommer närmast från foodtech-bolaget Oatlaws. 

”Tillsammans går vi nu in i nästa fas, där jag ser rekryteringen av Johanna som en viktig del i att tillsammans med övriga i ledningsgruppen bestående av COO Sebastian Schardl, Head of Finance Linnea Ripe och CPO Caroline Hansson, accelerera bolagets fortsatta expansion”, skriver Josefine Abrahamsson. 

LÄS MER: Experten: “Det finns en övertro på influencern”

 

Läs mer