Aysha Jones köpte Färg – nu värvar hon vd och växlar upp: ”Sluta vara blygsamma”

FärgSkönhet

Aysha Jones och Natali Fernando. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Aysha Jones tvekade på om hon hade råd med taxi och säkrade miljonerna att köpa sminkmärket Färg – allt på typ samma kväll.

Efter nio månader har aktivisten och entreprenören värvat en ny vd till bolaget. Tillsammans ska de ta sminkmärket till nya höjder.

”Nu behöver vi sluta vara blygsamma och istället ta plats”, säger entreprenören.

I februari köpte entreprenören och svenska Black Lives Matter-grundaren Aysha Jones sminkmärket Färg för ”ett par miljoner kronor”, efter att ha sökt och fått finansieringen av Almi på inrådan av Caroline Farberger (Breakit har skrivit om elit-minglet som genererade kapitalet som behövdes för affären här). 

Färg är ett märke som säljer smink som passar alla hudtoner och det var faktiskt grundaren Birgitta Lagerholm som hörde av sig till Aysha Jones med förslaget att hon skulle köpa bolaget. 

Den 8:e mars, på internationella kvinnodagen, lanserade Aysha Jones bolaget med henne som vd och ensam ägare. 

Men Aysha Jones vill inte längre vara ensam på toppen. Färg meddelar under tisdagen att bolaget har tillsatt en ny vd med bakgrund inom PR-branschen, Natali Fernando. Hon kommer direkt från byråsidan och ska stärka varumärkets närvaro bland kunderna, heter det i ett pressmeddelande. 

”Jag ser verkligen fram emot att göra den här resan med Färg. Det är redan, och har länge varit, ett fantastiskt varumärke med en stark historia och produkter i toppklass. Vi är ett svenskt varumärke där alla, oavsett hudton, kan hitta de rätta nyanserna. Vår utmaning sitter i att få fler människor att känna igen våra produkter och tjänster”, säger den nybakade vd:n Natali Fernando i ett pressmeddelande. 

Färg sätter också agendan framåt. Sminkmärket har fram till nu riktat sig till professionella makeupartister och sminkkurser. Nu vill man nå ut direkt till slutkund. 

”Nu behöver vi sluta vara blygsamma och istället ta plats och etablera oss som ett av Sveriges ledande sminkmärken och där tror jag Natali är helt rätt person att leda det arbetet framåt”, säger Aysha Jones som numera kommer att titulera sig kreativ chef hos Färg.

Färg tar ytterligare ett steg framåt genom att öka sortimentet. 2023 ska bolaget bredda sortimentet med flera produktlanseringar, fler kurser och öka fokuset på mångfald i makeup-utbildningar. 

”Istället för att målgruppen ska anpassa sig till smala skönhetsnormer vill vi göra det möjligt för dem att använda våra produkter och tjänster för att låta den egna personligheten lysa igenom. Vi vill att makeup ska vara mer tillgängligt för alla, oavsett hudfärg, personlighet, tycke och smak och det är med det målet i sikte som vi kommer att fortsätta bygga på och utveckla vår verksamhet”, säger vd:n Natali Fernando.

När Breakit pratade med Aysha Jones i samband med att affären blev klar i februari öppnade hon för att Färg kunde ta in mer kapital och sikta på internationell expansion.

Under 2021 landade Färgs nettoomsättning på 3,4 miljoner kronor och resultatet uppgick till 357.000 kronor.

Läs mer