Johannes Schildt: "Hade jag vetat hur komplext det var hade vi nog aldrig startat Kry”

Kryriskkapitalvårdcentral

Johannes Schildt på Kry besökte Scaleup Day i Malmö. Foto: Press och Niclas Kroon

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Det är tuffa veckor för unicorn-bolaget Kry. Kraven på hypertillväxt byts ut mot lönsamhet och varslen går. Medgrundaren Johannes Schildt berättar om framgångarna och motgångarna och vad som händer framöver.

Han ger dessutom sina bästa tips till startup-grundare när mörkret kommer.

Vi går mot sämre tider, investerarna drar åt svångremmen och det blir tuffare att ta in kapital. Ett av bolagen som drabbats i techfrossan är vårdgivaren Kry (som vill tvätta bort stämpeln nätläkare) där sparpaket sjösätts och vårdcentraler är i farozonen för nedläggning.

Efter en extra tuff vecka i varselvågens tecken gästade Johannes Schildt, medgrundare till Kry, Breakits Scaleup Day i Malmö för att berätta om resan från startup till scale up.

När Kry-grundarna Johannes Schildt, Fredrik Jung-Abbou, Josefin Landgård och Joachim Hedenius lanserade sin nätläkarapp 2014 möttes de först av en stor skepsis.

“Konceptet digital vård var inte etablerat överhuvudtaget. Folk sa att det här kommer aldrig att fungera, ni behövs inte, så gå och gör någonting annat. Men för oss var det tydligt att det fanns ett värde. Vi har växt snabbt, löst problem, men inte alltid så effektivt som vi skulle kunnat om vi haft mer tid på oss”, berättar Johannes Schildt.

Idén utvecklades över en öl på puben Queens Head på Drottninggatan i Stockholm. Den blev sedan verklighet när de köpte domänen Kry.se av en reklambyråägare som var på väg att pensionera sig.

“Kry blev till mycket efter eget behov. Jag har varit frustrerad över hur svårt det är att komma i kontakt med vården. Och så är det fortfarande.”

Men det stannade inte bara vid att erbjuda digital vård – Kry ville även bli störst inom den fysiska delen. När de 2020 slog upp portarna till de första vårdcentralerna i Stockholm anklagades de för fulspel då patienter uppgav att de blivit omedvetet listade där.

“Vi har haft mycket motvind medialt, främst i Sverige. Man ansåg att vi växte för snabbt. Men det har alltid funnits ett stort behov från patienterna. Kry var inte en omedelbar succé på något sätt – i början hade vi kanske en-två patientmöten per dag.”

"En extremt komplex bransch"

Ingen av Krys grundare kommer från vårdsektorn utan hade tidigare bara arbetat med tech-startups. En inte alltför vild gissning är att detta kan ha stuckit extra hårt i ögonen från start. Men Johannes Schildt tror snarare att det har varit en fördel.

“Vi tog till oss en bransch som inte är förändringsbenägen. Sen har vi varit lite naiva kring hur vi kan förändra den.”

Johannes Schildt förklarar att modellen är extremt komplex. 

“Våra största betalare är inte det privata, utan det offentliga. Det är regulatoriskt och mycket företagsansvar. Allt bakom patientsidan är tungt, det är bara att tugga i sig och rulla upp ärmarna. Det finns ingen väg runt.”

Att bygga bolag är ett head game

En av lärdomarna han tar med sig är att det ibland kan vara bra att inte känna till komplexiteten innan man startar bolag.

Hade vi när vi körde igång vetat allt vi vet om vården idag så hade vi nog aldrig startat Kry. Ibland kan det vara bra att vara lite blåögd när man hoppar in i saker”, säger han och lägger till:

“Att bygga bolag är ett head game – man måste fortsätta bulta pannan i väggen tills det förhoppningsvis går hål i väggen.”

Blöder pengar

Kry omsatte i fjol 1,5 miljard kronor. Verksamheten finns även i Norge, Storbritannien och Frankrike. Samtidigt blöder de pengar, närmare bestämt tre miljoner kronor om dagen. Men investerarna fortsätter skyffla in kapital i bolaget – 1,6 miljarder i år.

“Vi har under lång tid levt i en värld där tillväxt har premierats och vi har haft möjlighet att investera hårt i detta. Nu har situationen förändrats snabbt. Det är kapitalmarknaden som har skapat stressen kring tillväxt och delvis våra investerare. Kraven på oss har stundtals tvingat oss att gå in i marknader tidigare än vad vi borde ha gjort.”

Det är plågsamt det vi gör nu

Storägarna skrev ner Krys värdering i våras och 100 personer varslades. Nyligen fick ytterligare 300 personer gå och Tyskland-satsningen läggas på paus.

Johannes Schildt vill inte svara på frågan om när de är lönsamma.

“Det är på ett sätt sunt och på ett sätt plågsamt det vi gör nu. Vi har behövt släppa duktiga personer. Vi är inte lika aggressiva på att gå in på nya marknader, utan optimerar det vi har.”

Tvingas ni skrota planer på att gå in på fler marknader? 
“Vi hade haft större möjligheter att etablera oss på fler marknader om inte situationen hade varit så här, ja. Men behovet finns fortsatt – alla europeiska vårdsystem är under press.”

Tips till bolagsgrundare

Hur ska man då balansera tiden man lägger på tillväxt versus lönsamhet i dagens läge? Svaret är något pessimistiskt.

“Hittills har du kunnat ha en powerpoint och ett team som jobbat på bolag som kapitalet känner till och så får man förhandling till höga multiplar. Det där är ju borta. Det kanske sker en viss fördröjning på early stage, men det existerar inte längre. Du kan inte bygga ett bolag på att ständigt resa nya pengar.”

Det här gör också att Johannes Schildt inte är speciellt skraj över konkurrensen.

“Om jag för ett år sen var stressad över konkurrens är jag inte det på samma sätt idag. Du har inte det ständiga hotet om ett annat bolag som inte existerade igår reser tre miljarder dollar från någon stor fond. Det är samma för alla.”

Vad har du för tips till bolagsgrundare som ska öppna sin första kapitalrunda?
“Jag har ägnat mycket tid åt kapitalanskaffning och det tar tid. Jag tror att man ska tänka att det är en uppgift som alla andra, man måste bli bra på det. Konkret: berätta din story om bolaget på ett effektivt sätt. Gör research på vilka som kan tänka sig att investera i den fasen.”

Du är ju själv investerare. Vad får dig att gå in?
“Det beror på i vilken fas det är. Om det är en tidig fas investerar jag i idé och personer – då vill jag ha en kombination av en god idé och starkt driv framåt.”

Sugen på att gå på Scaleup Day i Stockholm eller Göteborg? Det finns ett fåtal biljetter kvar! Kika här och här.

Läs mer