Einride till Tyskland: “Sitter i Europas förarsäte”

Einrideelektrifiering

Robert Falck, Einride. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Nu tar de klivet in i ett nytt land.

Under förra våren tog det svenska fraktteknikbolaget Einride in nästan 1 miljard kronor från bland annat Northzone och George Soros investeringsbolag.

Bolaget utvecklar teknik för självkörande och eldrivna lastbilar och har sedan tidigare bland annat Electrolux, Oatly och Coca Cola på kundlistan. 

Nu tar bolaget ett nytt steg och kliver in i den största marknaden i Europa, nämligen Tyskland.

“Den tyska transportsektorn står inför sin största utmaning någonsin, med stigande bränsle- och energipriser, förarbrist och krav på att halvera utsläppen till 2030”, säger Robert Ziegler, Europachef på Einride i ett pressmeddelande.

“Vi vet att vi genom digitalisering, automatisering och elektrifiering dramatiskt kan minska kostnaderna, leveranstider och utsläpp”.

Einride öppnar nu kontor i Berlin och kommer också att fokusera på stora logistiknav som Hamburg och Ruhr-området. Man kommer också att bygga ett laddningsnätverk längs de viktigaste kommersiella rutterna i Tyskland.

“Tyskland sitter i Europas förarsäte, dit de styr följer andra efter”, säger Einrides vd och grundare Robert Falck.

“Vi har möjligheten och teknologin att driva igenom den största förändringen inom transport sedan uppfinningen av förbränningsmotorn och ser fram emot att arbeta tillsammans med lokala partners för att skriva frakthistoria.”

Förra året omsatte Einride 18 miljoner och gjorde en förlust på 267 miljoner.

 

Läs mer