Spotifys senaste satsning – testar biljettförsäljning direkt till fansen

Spotify

Daniel Ek, vd Spotify. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Provar direktförsäljning till fansen.

Spotifys senaste test innebär att de kommer sälja biljetter direkt till fans istället för att länka till externa biljettförsäljningsföretag. Det rapporterar Music Ally.

Än så länge uppges det bara vara ett test. Tjänsten ska från idag 10 augusti provas med ett litet antal artister med försäljning via Spotifys app och den nylanserade webbplatsen tickets.spotify.com.

Testet sker i USA med 7 artister och avser allokeringen av biljetter för förhandsförsäljning. Tjänsten är för tillfället inriktad på förhandsförsäljning snarare än primär biljettförsäljning.

"På Spotify testar vi rutinmässigt nya produkter och idéer för att förbättra vår användarupplevelse. En del av dessa slutar med att bana väg för vår bredare användarupplevelse och andra fungerar bara som viktiga lärdomar", säger en talesperson till Music Ally.

Spotify är i viss mån involverade i förhandsförsäljning redan genom sitt initiativ "Fans First", där bolaget samarbetar med artister och skickar ut exklusiva mejl till de mest angelägna lyssnarna.

Spotify har redan flera partnerskap med biljettföretag.

Läs mer