Barn köper dekaler till svenska tiktokare för tusentals kronor

TiktokSociala medier

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Kinesiska videoappen Tiktok är den en av de mest populära plattformarna i åldersgruppen 8-19 år. Bara Youtube lockar fler minderåriga tittare i Sverige.

Förutom att titta på dansvideos och sketcher kan barnen skicka dekaler – alltså en slags emojies – till sina favoriter på plattformen. Och det kan stå föräldrarna dyrt. 

SvD Näringsliv skriver om utländska och svenska influencers som har satt det i system att uppmana sina unga följare att skicka dekaler, såsom en bild på ett lejon för 2.000 kronor, utan att barnen har förstått att det rör sig om riktiga pengar. I utbyte mot dekalen lovar tiktokaren att följa givaren på appen. 

Enligt tidningen framgår det inte helt tydligt hur Tiktok debiterar användarna. Att bara spärra ett kort eller köp inuti appen räcker inte till då kostnaden läggs på telefonoperatörens faktura.

Enligt Tiktok måste köparen vara minst 18 år men det krävs varken bank-id eller annan identifikation för att genomföra köpet. 

SvD har sökt Tiktok i Sverige men inte fått något svar.

Läs mer