Influencerns babyapp går med vinst – värderas i affär till 325 miljoner kronor (!)

Baby journeyBabytech

Damon Foroozesh, Timothy Forni och Michaela Forni.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Michaela Fornis app fortsätter att gå med vinst, visar färska siffror.
Nu backas bolaget av en försäkringsjätte och når skyhög värdering på kuppen.

Influencern Michaela Forni gav sig in i babytech-branschen för mindre än två år sedan när hon tillsammans med sin lillebror Timothy Forni och fästmannen Damon Foroozesh lanserade Baby Journey – vilket sammanföll med att paret själva blev föräldrar. 

Baby Journey är en app som följer barnets utveckling från plusset på stickan till tvåårsåldern.

Breakit har plöjt årsredovisningen och kan avslöja att fjolårets intäkter, som i huvudsak kommer från samarbetspartners och annonsörer, landade på 6,8 miljoner kronor. 

Baby Journey har dessutom visat sig vara lönsamma från start. Bolaget gjorde en rörelsevinst på 2,2 miljoner kronor för fjolåret.  

I juli tog Baby Journey dessutom in en ny delägare. Försäkringsjätten Länsförsäkringar gick in med 25 miljoner kronor i en ny nyemission, visar färska dokument från Bolagsverket.

Länsförsäkringar köpte då 417 av totalt runt 5.000 aktier. 

Det innebär en total värdering på 325 miljoner kronor för bolaget.

”Det finns flera delar i affärerna mellan Länsförsäkringar och Baby Journey som visar på även högre nivåer i värderingen”, säger vd:n Damon Foroozesh som inte vill gå in på några vidare detaljer.

Han säger att han är jättestolt över bygget av Baby Journey. 

”Vi känner att det är ett värdefullt kvitto på att vi levererar värde till användarna.”

Även användarskaran har vuxit i omfång (och det är inte bara ett gravidskämt). Runt 100.000 använder i dag appen. För tio månader sedan var det 55.000. 

En riktad nyemission gjordes också på runt en miljon kronor till den tidigare NHL-stjärnan, nu djurgårdscentern, Marcus Krüger. Han är nära vän med Foroozesh och har investerat även tidigare.   

För ett år sedan sålde Michaela Forni in affärsidén så här:

​​”BVC är överbelastade, och det kan vara svårt att få den tid du behöver när du väl är där. Det gör att tjänster som Baby Journey växer. En plats där både den gravida och partnern kan få information och stöd.”

Inga pekpinnar

Influencerns app är långt ifrån ensam om att se tillväxtpotential på babytech-marknaden. Inom samma segment finns bland annat Preglife, Libero, Preggers med flera.

Damon Foroozesh säger att Baby Journey sticker ut på marknaden genom att vara inkluderande. Det är inte en plats med pekpinnar. 

”Allas resa är olika”, säger han. 

Med investeringen från Länsförsäkringar så kommer bolaget satsa hårdare på den tekniska utvecklingen som kommer att ge fler användningsområden för föräldrar. 

”Det ligger mycket tanke bakom varje funktion. Det ska verkligen underlätta”, säger vd:n som är sparsam med detaljerna.

På lite längre sikt är Baby Journey inte främmande för att skala upp internationellt, även om det i dagsläget inte finns några konkreta planer.

”Vi ska ut i andra länder” 

I dagarna rapporterades att svenska kvinnor föder allt färre barn. Barnafödandet var i våras det lägsta på över tjugo år enligt officiella siffror.

Detta noterades även av appentreprenörerna. 

”Jag fick en skärmdump med nyheten från TV4. Vi garvade bara och sa 'jaha, det här var ju bad for business'”, säger Damon Foroozesh. 

 

Läs mer