Mikael Olsson ska lansera nya kryptobörsen Bluedot – vill utmana jättar som Coinbase och Binance

BluedotBlockchainkrypto

Grundarna Jesper Fabaech och Mikael Olsson

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Nystartade Bluedot har tagit in 20 miljoner kronor för att etablera sig som en av de stora globala kryptobörserna. Snart lanseras bolagets tjänst på de första marknaderna.

"Vi räknar med att omsätta en miljard redan år ett", säger medgrundaren Mikael Olsson.

Kryptomarknaden har likt börserna runt om i världen haft ett riktigt tufft 2022, där stora kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum har rasat och tappat stora delar av sina värden.

Trots det svåra kryptoåret ska nu en ny spelare ge sin in på marknaden och utmana de stora spelarna. Bluedot har under det senaste året utvecklat en kryptobörs som till en början ska rullas ut i de nordiska länderna. Planerad lansering är i början av augusti. 

“Vi är glada att det är nu och inte i tidigare i vår som vi lanserade i alla fall”, säger Mikael Olsson som har grundat bolaget tillsammans med danske Jesper Fabaech. 

Mikael Olsson och Jesper Fabaech har tidigare jobbat med varandra och har båda byggt och sålt en rad olika bolag inom digital rekrytering och betting. Bland annat Stockholm Media Group, som låg bakom sajterna Medrek och Skoljobb, samt betting-bolaget Betfacil. 

Framförallt ska nu Bluedot rikta in sig på att slå de mer lokala kryptobörserna och ta marknadsandelar från dem. Detta vill bolaget göra genom att snabbt nå upp i mycket större skala. Två olika nycklar ska göra så att Bluedot vinner mot konkurrenterna. 

“Dels ska vi ha en mycket bättre produkt. Vi kommer från start att erbjuda ett utbud som är mycket större än konkurrenternas på cirka 150 kryptovalutor. Vi ska också ha en sajt som är väldigt användarvänlig med funktioner som automatisk deklaration av krypto och olika månadssparfunktioner”, säger Mikael Olsson och fortsätter:

“Sedan har vi redan från första dagen ett otroligt starkt nätverk av lokala partners på de marknader som vi lanserar på. Dessa kan vara olika lokala mediehus och influencernätverk som kommer att hjälpa oss att nå ut direkt”.  

Mikael Olsson menar att de allra flesta kryptobörserna idag är lokala aktörer som har startats för länge sedan. 

“De har grundats av kryptoentusiaster som inte har haft något globalt tänk. Egentligen är det bara Binance som har haft det globala tänket från start. Det är ju en stor grej med krypto, att det ska vara oberoende av nationsgränser. Nu ska vi expandera till marknader i en takt som är snabbare än vad de gjorde när de drog igång”. 

Bred expansion redan i höst

I höst väntar lansering till ett tiotal länder utöver Norden, bland annat större marknader som Storbritannien, Indien, Kanada, Nigeria, Kenya och Mexiko. Efter det följer lansering i ytterligare tio länder nästa vår.

Bluedot har inför lanseringen tagit in 20 miljoner kronor till bolaget. Framförallt är det bolagets utländska partners som går in som investerare, och som alltså också ska marknadsföra Bluedot i sina kanaler. 

I början av nästa år planerar Bluedot också att ta in ytterligare 200 miljoner kronor, för att gasa på ännu mer med expansionen. Och pengarna kan behövas – för det är verkligen inga små ambitioner som Bluedot har framåt. 

“Vi har satt som mål att vi ska bli en ‘deca-unicorn’ (värdering på 100 miljarder kronor) inom tre år. Just nu kikar vi dock på om vi måste revidera det till vanlig ‘unicorn’ på grund av de sjunkande börsvärderingarna. Ett annat mål vi har är att noteras på Nasdaq i New York om tre år. Vårt galna mål är helt enkelt att skapa världens bästa kryptobörs”, säger Mikael Olsson.

Tillägg från Breakit: Bolaget är registrerat på Marshallöarna och vi har därför ingen möjlighet att begära ut och verifiera uppgifterna om investeringen. Uttalandena om planerna framåt är Mikael Olssons egna prognoser. Idag har bolaget ingen omsättning. 

 

Läs mer