Josefin Landgårds Mantle växer snabbt – men missar prognosen

MantleEntreprenörCannabis

Josefin Landgård är vd för Mantle.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Cristina Stenbeck och Fredrik Hjelm har investerat i de hajpade produkterna från cannabisplantan. Trots megatrenden har Mantle haft tunga motgångar – nu visar siffrorna svart på vitt hur det har gått.

Josefin Landgårds och Stina Lönnkvists hajpade startup Mantle, som säljer CBD-olja som utvinns ur hampablad, körde igång 2020. Det är en kontroversiell bransch, men också trendig sådan, där megakändisar som Gwyneth Paltrow och Martha Stewart har lovordat hälsoeffekterna.

Nu har de första siffrorna landat hos Bolagsverket. Mantle omsatte 7,6 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på -10,8 miljoner kronor under 2021. Enligt Josefin Landgård var prognosen satt till 10 miljoner kronors tillväxt, men där fick de alltså se sig slagna.

Det har blossat upp ett litet konsumentuppror kring CBD-olja, som konsumeras genom ett par droppar under tungan, just för att många förknippar produkterna med cannabis. CBD ger dock inte upphov till ruseffekt, och det är varken beroendeframkallande eller narkotikaklassat. Det är THC som är den rusgivande delen av fröet som växer på hampaplantan.

Förbjöds att sälja oljan

Mantle stötte under förra året på rejäl patrull, vilket kan ha gjort att tillväxten hämmades. Läkemedelsverket stoppade nämligen bolaget från att sälja just CBD-oljorna i Sverige, ett beslut som Mantle överklagade till Förvaltningsrätten. Mantle började då fokusera på sitt andra affärsben skönhetsprodukter, så som hudkrämer och serum, eftersom här inte krävs något myndighetstillstånd. De hoppas dock kunna dra igång med försäljningen av oljorna i andra länder, såsom Storbritannien, dit dem har expanderat.

Som om inte Läkemedelsverkets beslut var tufft. Även pandemiproblemen gjorde sig påminda.

“Våra produkter säljs i glasburkar från Italien, men pandemin försenade leveranserna i flera månader. Försäljningen kom inte igång förrän 17 december vilket gjorde att vi tappade i princip hela julförsäljningen”, sa Josefin Landgård till Breakit i november.

Idag står hudvårdsprodukterna med hampablad för nästan all försäljning, men Mantles förhoppning är att även oljorna ska ta fart. För att fortsätta vara snabbväxande tog de i vintras in 25 miljoner kronor i kapital till en värdering av 105 miljoner kronor (post-money-värdering). Bland de som investerat i startupen finns tunga namn som Fredrik Hjelm, Cristina Stenbeck, Sophia Bendz, Susanna Campbell och Oriflame-ägarna Anna och Helene af Jochnick.

Det är ännu oklart när oljorna kan komma att finnas på butikshyllorna i Sverige. Bolaget har nära 20 anställda och planerar att omsätta 50 miljoner under 2022.

Läs mer