Spelet bakom kulisserna på The Apprentice: Han fick hemliga investeringen av Gunilla von Platen

GRW MediaThe Apprentice

Spelet fortsatte efter att kamerorna slocknat. Gunilla von Platen och Lucas Lindström. Foto: TT/Press/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

I finalen av svenska The Apprentice kammade en av deltagarna hem Gunilla von Platens gunst och investeringskapital, en annan blev lottlös – trodde tv-tittarna.

Breakit kan nu avslöja spelet bakom kamerorna och von Platens hemliga investering i den 23-åriga entreprenörtalangen som kom tvåa: ”Kommer ha byggt ett imperium vid 50”.

Entreprenören Tom Flumé vann TV4-produktionen The Apprentice och kammade hem den åtråvärda investeringen från entreprenören och den enväldiga draken Gunilla von Platen. Men minns ni vem som kom på andra plats?

Han heter Lucas Lindström och gled in i tv-rutan på ett bananskal, enligt egen utsago. 

Nu kan även han kalla sig vinnare.

Möten, pengar och partnerskap. I flera månader har det hållits hemligt. När kamerorna stängdes av i höstas och förlorarintervjun var inspelad kallade Gunilla von Platen 23-årige Lucas Lindström till sidan.

”Så här är det, Lucas. Jag vill förstå dig bättre, kom till mitt kontor.”

Med försäkringar från TV4 och produktionsbolaget bakom The Apprentice att det hon tänkte göra inte stred mot reglerna för programmet meddelade Xzakt-grundaren att hon också ville investera i hans bolag, GRW Media. 

Lucas Lindström blev överraskad och överlycklig. 

”Jag var beredd att snubbla på mållinjen men så fick jag ett ess i rockärmen.”

Gunilla von Platen säger att rätt person vann programmet. Men det tog emot att skicka hem Lucas Lindström. 

”Jag kan affärer och jag kan människor och han checkar alla mina kriterier. Det handlar inte om vilken bransch man är verksam i, utan människan bakom. Lucas är så ung. Jag är övertygad om att han kommer att ha byggt upp ett imperium när han är 50 år.”

Lucas Lindström har hållit kontakten med Tom Flumé, som är införstådd med att de är två som i slutändan vann Gunilla von Platens gillande. 

”Först var jag lite orolig att Tom skulle bli lack”, säger Lucas Lindström och skrattar.

Så blev inte fallet. Snarare har de två kunnat dela erfarenheter under resans gång. 

”Jag hör av mig mig till honom när jag står i vägskäl. Han har hjälpt mig svinmycket i tänket.”

”Ingen silversked i mun”

GRW Media (uttalas grow), med bas i Södertälje, är en mediebyrå som axlar hela oket för  företag som vill bli bättre på sociala medier och digital marknadsföring men inte vet hur man gör. Lucas Lindström, som dessutom har skateboardproffs på meritlistan, grundade bolaget när han gick på gymnasiet.

Gunilla von Platen berättar att hon fastnade för Lindströms historia, med bakgrund som elitidrottare. Han har rätt värderingar och föddes inte med silversked i mun, säger hon.

”Han är en fröjd. Han är hungrig, lyhörd och klok på ett sätt som många i min ålder inte ens är.” 

Gunilla von Platen och Lucas Lindström är hemliga om vilken summa investeringen rör sig om men båda är överens om att med Gunilla von Platen on board så kan GRW växa på alla håll och kanter. 

Hon kan öppna dörrar på ett sätt som få andra kan till näringslivet. 

”Jag tänker sno Gunillas telefonbok och kopiera alla telefonnummer”, säger Lucas Lindström. 

von Platen säger att kontakterna är helt avgörande och det är där hon gör kanske enskilt störst skillnad. 

”Det är så roligt att öppna dörrar och knyta nätverk. Jag kan ge ovärderliga kontakter till bolaget, sådana som inte kan köpas för några pengar på jorden.”

Aggressiv tillväxtplan 

Lucas Lindströms bolag har inte tagit in något riskkapital ännu. Gunilla von Platen är den enda externa som GRW tänker arbeta med och hennes investering ska inte ”ligga och damma” för länge. Tanken är att skala upp och göra det genom att rekrytera grymma medarbetare.

Lucas Lindström säger att han knycklat ihop varenda femårsplan han har försökt skriva. Det är för tråkigt. Men han har klara mål framåt. 

”Vi är fortfarande inne på våra hundår där vi ska ta i från tårna så det sjunger om det. Men vi siktar nu på att jobba med de stora bolagen. Omsättningsmålet är att dubbla varje år fram till 2025. Sedan programmet har vi fördubblat antalet anställda från två till fyra. Till årsskiftet ska vi vara sex personer.”

På något års sikt är tanken att ta in en ny anställd i månaden. 

”Vi vill inte vara byrån på hörnet. Vi har en ganska aggressiv plan.”

Gunilla von Platen tror att GRW står på fler affärsben inom en femårsperiod. Hon tycker det är klokt att inte ta in riskkapital. 

”Vi behöver inget externt. Kapital ska man ta in när man verkligen behöver det. Det finns dumma pengar och det finns smarta pengar. Om jag får säga det själv så har han verkligen fått smarta pengar nu. Vi kommer klara oss alldeles utmärkt.” 

GRW Medias omsättning landade på 2,3 miljoner kronor 2021, en ökning från 474.000 året innan. Resultatet landade på 728.000 kronor. Det är en kraftig ökning från 2020 års resultat på 26.000 kronor.

Läs mer