Grön ska bli golfbanornas Voi: “Sänker trösklarna”

GrönShift2022

Phat Ngo Bergström

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Golfen har varit på dekis i ett antal år. Många menar att sporten har blivit för otillgänglig och tar för mycket tid. Jönköpingsbolaget Grön vill nu lösa detta.

“När elscootrar började rullas ut på gatorna föddes en idé”, säger Gröns grundare Phat Ngo Bergström.

Alla som spelar golf vet hur svårt det kan vara att få till en runda trots att golfsuget är stort. Ofta tar det över fyra timmar att spela 18 hål, vilket kan vara en stor utmaning i att få till för småbarnsföräldrar och folk som arbetar heltid. 

Idén till Grön kom till Phat Ngo Bergström när han bildade familj. När det tredje barnet kom försvann tiden för golf helt och hållet. 

“Innan barnen kom bodde jag i princip på banan. Med barnen blev det i princip omöjligt att få livspusslet att gå ihop, och dessutom att ha tankarna på rätt ställe, vilket är väldigt viktigt i golf. Samtidigt började tusentals elscootrar ställas ut på gator i Stockholm vilket födde en idé hos mig”. 

Denna idé ledde 2020 till utvecklandet av en tjänst som på det stora hela liknar Voi rätt mycket, fast för golfbanor. 

Bolaget hyr på anslutna klubbar ut trehjuliga elscootrar där spelaren kan fästa sin bag med klubbor och åka sittandes på under rundan. Likt en Voi så låser kunden upp scootern via en app och kan avsluta sin resa när som helst. Startkostnaden är 50 kronor och efter det kostar det 20 kronor per timme. Grön står för servicen av fordonen, ingen kostnad ligger på klubbarna.

En runda på fyra timmar kostar i och med det 130 kronor, vilket är avsevärt billigare än att hyra en av de golfbilar som klubbarna själva tillhandahåller, som ofta kostar runt 500 kronor. 

“Med vår tjänst kan klubbarna dels tjäna en slant genom att de får en kickback på det som vi tjänar. Men framförallt kan de göra golfen mer tillgänglig och öka kundnöjdheten. Detta står i kontrast till golfbilarna som ofta är en förlustaffär för klubbarna som är väldigt tidskrävande att sköta”, säger Phat Ngo Bergström. 

Grön riktar sig till flera olika konsumentgrupper och menar att olika aspekter av tjänsten lockar olika kundgrupper. Två exempel är upptagna småbarnsföräldrar som vill spela snabbare och 80-plussare som enkelt och billigt vill kunna fortsätta spela när de inte längre kan gå alla 18 hål.

“Den unga generation är helt klart våra early adopters. Golfen har haft en negativ trend nu i de senaste tio åren med färre som spelar. Vi tror att vi kan hjälpa till att göra golfen till en mer attraktiv helhet genom att kombinera två roliga produkter, golf och att åka scooter. Unga är väldigt vana vid ‘on demand’ och vi gör det också möjligt att sänka trösklarna till att börja spela. Om du tar en scooter kostar är det lätt att avbryta ronden och åka om du inte hinner eller orkar spela 18 hål”, säger Phat Ngo Bergström. 

Vill växla upp – men behöver kapital

Idag är 27 klubbar anslutna till tjänsten, de flesta i närhet till Stockholmsområdet. Målet är att säkra upp 80-100 klubbar innan året är slut. Bolaget för även diskussioner med olika samarbetspartners för att rulla ut tjänsten i andra europeiska länder. 

Phat Ngo Bergström uppger dock att det finns vissa trögheter med resa kapital. Grön var ett av bolagen som gick till final i Shift nyligen men kammade inte in någon investering av juryn på plats.

“Överlag är vi ändå väldigt nöjda med Shift-upplevelsen. Det är viktigt att få vara med och synas och prata med bra investerare. Jag tror att det kan vara lite svårare för oss som har en lite mer nischad idé i sammanhanget”.  

Han fortsätter: 

“Tyvärr är det kanske ett lite dåligt läge att ge oss ut och leta kapital. Vi behöver nog komma lite längre med vår traction. Jag tror också att det är lite svårare i det här läget för oss som är ett hårdvarubolag jämfört med till exempel ett Saas-bolag. Vi måste dock få in pengar i år för att faktiskt kunna skala upp som vi nu har planerat”.

Läs mer