Sök

SaaS Brief: Vi synade Mentimeter – och fick rätt om att pengarna skulle in

MentimeterMain CapitalSaaS

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Utköp från börsen och en djupdykning i Mentimeter är några av veckans snackisar i den svenska SaaS-världen. Dessutom finns det en ny nördig podcast att se fram emot.

Midsommarveckan var riktigt het. Det gäller både för vädret och mängden stora SaaS-relaterade nyheter som vi på Breakit kunde rapportera om. Stora uppköp och finansieringsrundor har varvats med matiga intervjuer.

Vi tog också ett snack med Josef Fallesen som kommer se till att ge oss många fler SaaS-fokuserade intervjuer att se fram emot i en ny poddsatsning. 

Internationellt har vi hittat en ny unicorn.

PS. SaaS Brief är Breakits nya nyhetsbrev helt fokuserat på SaaS-området. Har du tankar kring det här nyhetsbrevet? Eller vår bevakning av SaaS på Breakit? Du når mig på tobias.blixt@breakit.se – alla inspel och tankar uppskattas!

 

Veckans SaaS-svep

  • Mentimeter-grundaren Johnny Warström öppnade upp i början av veckan när han för min kollega Stefan Lundell berättade om hur det går för det snabbväxande bolaget. Samtidigt som omsättningen ökade från 134 till 253 miljoner kronor, så vände vinsten på 15 miljoner till ett minusresultat på 19 miljoner kronor.

    Det fick Stefan Lundell att dra slutsatsen om att mer kapital skulle kunna komma att behövas. Något som Johnny Warström halvt höll med om.

    “Just det är ju mest en bokföringsmässig detalj och kommer inte driva fram att vi tar in kapital. Men däremot skulle vi kunna växa ännu fortare om vi tog in mer pengar och det är ett alternativ vi överväger”, sa han då.

     
  • Bara en dag senare visade det sig att pengarna var på väg in i bolaget. Då meddelade Mentimeter att de fyllde kassan med 432 miljoner kronor i en nyemission. Investerade gjorde bland annat Creades och Nordstjernan. Mer detaljer om hur stora andelar de olika aktörerna tog hittar ni här.

    Värderingen landade på 2,5 miljarder kronor.

    "Vi har haft kontakt med Mentimeter i sex år men det är först nu vi fick chansen att köpa in oss. Det är ett väldigt fint bolag med stor tillväxtpotential", sa Creades vd John Hedberg till Breakit. 

     
  • Men det är inte bara i Mentimeter som det har hänt grejer. Veckan rivstartade med nyheten om att Momentum Software, som är aktiva inom lösningar för fastighetsförvaltning, skulle köpas ut från börsen av det tyska bolaget Aareon. Momentum Softwares resa på börsen blev därmed kortvarig, de noterades så sent som i december förra året.
     
  • Nyheten om själva affären följde min kollega Martin Hävner upp med en artikel om hur affären blev en riktig lyckoträff för ägaren Bas Invest och dess medgrundare Paul Rönnberg. De gör helt enkelt en vinst på närmare miljarden.

    “Vi har varit med om att ställa om Momentum till ett renodlat SaaS-bolag och det ser jättebra ut framåt. Men det här budet är så pass bra att det skulle ta oss många år att skapa samma värde. Det gick helt enkelt inte att tacka nej”, berättade Paul Rönnberg för Breakit.

     
  • SaaS-världen fick en ny unicorn i veckan när Leadsquared, som tillhandahåller en CRM-plattform, tog in 153 miljoner dollar. Bolaget grundades redan 2011 och har sin bas i Indien. När grundarna nu har fyllt på i kassan så är det Westbridge Capital som är ledande investerare. Techcrunch har hela storyn.
     
  • Det svenska bolaget Sysarb skapade rubriker i veckan, men det var inte för deras tjänst som automatiserar lönekartläggningar. Utan för deras kampanj Swedish dads, vilket är en dokumentär som ska få amerikaner att upptäcka fördelarna med svensk föräldraledighet.

    “Om man på riktigt vill nå personer som man aldrig har nått förut behöver man göra saker som folk aldrig tidigare har sett. Betalad räckvidd i alla ära men det är när det organiska tar fart som vi faktiskt vinner hjärtan. Det stavas ”kreativ höjd””, säger marknadschefen Elin Strömberg i ett pressmeddelande som vi på Breakit har uppmärksammat.

     
  • Den här intervjun med Main Capital svenska chef Wessel Ploegmakers är egentligen en vecka gammal nu. Men eftersom att jag låg däckad i feber förra veckan lyckades jag inte klämma ur mig någon SaaS Brief då. Och eftersom att jag tycker att det blev en spännande artikel om det nederländska riskkapitalbolaget som just nu bygger flera SaaS-koncernen i Sverige – så tänker jag ta med den i veckans brev istället. 

    Main Capital är anledningen till att ni har sett så många nyheter om exempelvis Björn Lundén på Breakit den senaste tiden. De är ute på ett förvärvståg och Main Capitals Wessel Ploegmakers berättar för Breakit hur han ser på branschen och de planerar att jobba i Sverige framöver.
     
  • Psst. Ni har väl sett att vi har släppt de första talarna till SaaS Summit 2022? Höstens hetaste event om vi får säga det själva, med namn som Ingrid Bonde Åkerlind från Oxx, Henrik Grim som är Europachef på Capchase och Gwen Lafage, vp brand and content på Sinch – bland många fler. Spana in de första talarna på SaaS Summit 2022 här!

Läs mer