Sök

Ovulai vill digitalisera kvinnohälsan med sin app: “Vårdaktörer har visat intresse”

OvulaiFemtechShift2022
Teamet bakom Ovulai; Leyla Ali Dholey och Kristina Stojanovic. Foto: John Resborn

Teamet bakom Ovulai. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Femtech-startupen Ovulai vill lindra kroniska, gynekologiska besvär och har nu fått tunga investerare med sig på tåget. Nu väntar en satsning både mot konsumenter och kliniker.

“Vi ser att det här är nästa steg i digitaliseringsvågen”, säger medgrundaren och vd:n Kristina Stojanovic.

“Vi var helt slut efter Shift-veckan, investeringarna var oväntade, men så himla tacksamma. Tänk att två riskkapitalfirmor såg det här problemet och delar vår vision”, säger Kristina Stojanovic, medgrundare och vd för Ovulai, när vi når henne på telefon ett par veckor efter den stora Shift-finalen i Vällingby.

Efter att Kristina Stojanovic och medgrundaren Leyla Ali Dholey pitchat sin affärsidé för den namntunga juryn så lyckades de få in fyra miljoner kronor. Det var Nora Bavey, chef för Unconventional Ventures, och Caroline Farberger, som representerar riskapitalfirman Wellstreet, som satsade hälften var.

Ovulai är en femtech-startup som byggt en medicinsk app med digitala hälsoprogram för att lindra kroniska, gynekologiska besvär och förebygga följdsjukdomar. Bakom lösningen finns ingenjörer med erfarenhet från att jobba med forskning och entreprenörskap. Idén kom för två år sedan när de fyra grundarna (även teknikchefen Sandra Liljeqvist och den regulatoriska chefen Katarina Stojanovic är med från början) diskuterade vad som händer i kroppen när man slutar med preventivmedel.

“Där fann vi oss själva i en situation att det inte blir som man förväntar sig. Mensen kommer inte tillbaka, man får symptom och måendet förändras. Vi började identifiera allt detta, utan någon tanke på ett businesscase.”

Minst två av tio kvinnor lider av ett kroniskt tillstånd kopplat till detta

Det var när de gick med i KTH förinkubator och formade sin affärsidé som de insåg att det här kan ju bli något.

“Det visade sig att minst två av tio kvinnor lider av ett kroniskt tillstånd kopplat till detta. Gynekologen kan ge en viss hjälp och sätta en diagnos, men därifrån får man ingen klar guidning kring hur man ska gå vidare.”

Leyla Ali Dholey och Kristina Stojanovic under Shift-semifinalen. Foto: John Resborn

Ovulai ville ta fram en lösning som var både lättillgänglig och prisvärd. Det resulterade i en algoritmbaserad app som kommer att innehålla individuella hälsoplaner, där de tar in evidensbaserad kunskap från läkare, dietister, fysioterapi, gynekologi och digital KBT.

Bolaget kommer inledningsvis att fokusera på PCOS, eller polycystiskt ovarialsyndrom, som innebär en obalans av hormoner från äggstockarna. Det riskerar oregelbunden eller utebliven mens, ökad hårväxt på kroppen och innebära svårigheter att bli gravid.

“Grundproblemet är att marknaden är så himla fragmenterad och att bemöta de här tillstånden är svårt. Man måste vända sig till olika professioner. Men det här är en kostnad som kan uppgå till 1 800 kronor i månaden”

Det innebär alltså inte att ni kommer bli som Kry där läkare pratar med patienter?

“Nej precis, appen kommer guida dig via algoritmer, så du kommunicerar inte direkt med någon.”

För drygt ett år sedan landade de i lösningen som den ser ut idag. Ovulais app lanseras efter sommaren. Bolaget kommer då att ha en prenumerationsmodell som, enligt Kristina Stojanovic, kommer “kosta som ett Netflix-abonnemang”. Detta enligt önskemål från kvinnor de har pratat med.

“Vi har redan lanserat ett pilotprojekt för vårt community och har fått bra respons på appen. Till en början kommer vi köra mycket digital marknadsföring, men har också med oss starka ambassadörer.”

Efter business-to-consumer-modellen spanar de på en lansering för business-to-business. Flera vårdaktörer har redan visat intresse.

“Klinikerna har ett behov av att minska kostnaderna och att erbjuda vård som de i dagsläget inte kan. Det kostar mycket att anställa multifunktionella kompetenser som de vi erbjuder i appen. Så fördelen för dem är att de kan minska kostnaderna.”

Det här är nästa steg i digitaliseringsvågen

Vilka är de största utmaningarna för er del?

“Att utmana vårdsystemet. Vår lösning är unik på det sättet att den är digital. Andra marknader som USA och Tyskland har en etablerad struktur för denna typ av tjänster, men inte Sverige. Vi ser att det här är nästa steg i digitaliseringsvågen. Om fler gör samma push så kommer det såklart bli en förändring och klinikerna ser att det är lönsamt.”

Är det fler investerare som visat intresse för er efter Shift-finalen?

“Ja. Men vi är jättenöjda med det vi fått.”

När kommer ni ta in nytt kapital?

“Det kan jag tyvärr inte uttala mig om.”

Läs mer