Sustainable Food Waste ska ta tempen på hela branschen – och få oss att sluta slänga mat i onödan

Sustainable Food WasteFoodtechFood-tech

Sustainables Food Waste's grundare Jacob Petersson och Nazih Hazime.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Förhöjda temperaturer på livsmedel resulterar i långdragna reklamationstvister och stora matsvinn. Jacob Petersson och Nazih Hazime hoppas att detta snart ska vara ett minne blott. Deras lösning ska hjälpa transportörerna – nu plockar de in pengar och håvar in kunderna.

“Att minska matsvinnet är nödvändigt i livsmedelskedjan”, säger Jacob Petersson.

Jacob Petersson och Nazih Hazime träffades redan på gymnasiet, blev goda vänner och upptäckte att de båda hade entreprenörskap som gemensamt intresse. När de fick sommarjobb hos livsmedelsaktörer i Helsingborg blev de varse om hur det råder en osäkerhet kring ett livsmedels hållbarhet vid de tillfällen som de har blivit utsatta för en temperaturavvikelse. Det kan drabba ansvariga aktörer hårt – alltifrån grossister och producenter till transportörer och försäkringsbolag. Vi pratar reklamationstvister, onödiga returer och matsvinn. Allt på felaktiga grunder.

LÄS MER: Grönsaker på höjden, ätbara bestick och gurka utan plast – 14 foodtech-bolag som vill göra din mat bättre

En mindre eller kortare temperaturhöjning innebär oftast inte att produktkvaliteten försämras, utan bara att hållbarheten förkortas. Det här innebär stora problem, då, trots att man är medveten om att en produkt oftast har god kvalitet, dömer ut den eftersom man inte vet hur mycket hållbarheten (bäst-före datumet) kan ha förkortats.

Blott 21 år gamla har de nu skapat Sustainable Food Waste – ett foodtech-bolag som utvecklar en databas baserad på algoritmer som mäter temperaturavvikelser. Bolaget vann precis “The Food Waste Challenge” på foodtech-mässan “Big Meet” i Stockholm och plockar nu in 3,4 miljoner kronor från Loop Capital och ett antal affärsänglar.

“Hållbarhetsalgoritmer har funnits under flertalet år men aldrig digitaliserats i en lösning anpassad efter livsmedelskedjans infrastruktur. Vi jämför hela tiden våra algoritmer med tidigare genomförda hållbarhetsstudier och validerar även databasen med livsmedelsproducenter”, säger Jacob Petersson.

Jacob Petersson och Nazih Hazime började arbeta med Sustainable Food Waste när de gick andra året på universitetet i Halmstad. Men det var inte biologi de läste – utan ekonomi.

“Vi insåg tidigt vikten av att bygga ett bra team. Vi kan driva bolaget, men vi har behövt kompetens runt omkring, inom teknik och livsmedel. Vi tog kontakt med en person som utvecklat databasen och front end. Sen behövde vi även livsmedelskompetensen. Då kom Göran Löndahl, som har lång erfarenhet av att hantera kylda livsmedel och är tidigare forskningschef Frigoscandia. Han är nu också minoritetsägare.”

LÄS MER: Här är 19 stekheta foodtech-bolag som vill förändra världen – uppstickarna, ägarna, siffrorna och analyserna

Sustainable Food Waste kommer att lansera en SaaS-modell för de anslutna kunderna i kvartal fyra – du får appen för 299 kronor per användare och månad. Man erbjuder även ett dataanalys-paket kring det temperaturberoende matsvinnet för 10 000 kronor per företag.

Appen fungerar så att användaren väljer en produkt, registrerar produktens förhöjda temperatur och höjningens tidsintervall. Den visar sedan hur produktens hållbarhet har påverkats av temperaturavvikelsen, om den måste slängas eller går att använda.

Hur gör man det här i stor skala? Man ska väl inte behöva scanna varje produkt?
“Man kan scanna “batch-nummer” på pallen för att enkelt kunna få fram produkten i appen. Det går snabbt. Infrastrukturen kring batch-nummer och pallar finns idag i livsmedelskedjan. Nästa steg för oss blir att automatisera inmatningen av parametrarna i appen för att minimera det manuella arbetet. För att i framtiden göra det till en realtidslösning”, säger Nazih Hazime.

Transportörerna först ut

Till att börja med är transportörerna mest intressanta som kunder. Första livsmedlet att testa är fisk, men man håller redan nu på att inleda samarbeten med köttaktörer.

“Det finns många stora bolag inom kyl- och frys. Vi har genomfört lyckade pilotprojekt och ska snart testa i ännu större skala”, säger Jacob Petersson.

Vilka är era största utmaningar?
“Dagens konsumenter har ju visat en stor vilja att köpa livsmedel med kort hållbarhet. Men livsmedelskedjan är väldigt komplex. Ommärkningsarbetet är en utmaning – vem som ska ha tid att märka om godset efter att appen har levererat ett nytt säkerställt datum. Det är tillåtet att märka om gods om man förkortar bäst före-dagen, vilket är det enda alternativet vid en temperaturhöjning.”

Den här veckan tar Jacob Petersson och Nazih Hazime examen.

“Det blev som tuffast när vi skulle stänga den här investeringsrundan och samtidigt hade slutspurt i skolan. Nu kan vi äntligen jobba heltid med Sustainable Food Waste!”, avslutar Nazih Hazime.

Läs mer