Volvos stora blockchain-satsning: “Otroligt viktigt”

Volvo CarsBlockchain

Kerstin Enochsson, global inköpschef på Volvo Cars. Foto: Press

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Nu hakar även "gamla" näringslivet på blockchain-hajpen.

“Blockchain ger oss “perfect tracability” i vårt hållbarhetsarbete”, säger Kerstin Enochsson, global inköpschef på Volvo Cars.

Den svenska blockchain-scenen börjar på allvar ta fart i Sverige just nu. Under våren har Breakit bland annat rapporterat om hur bolag som Moralis och Dework har tagit in 400 respektive 50 miljoner kronor, och i maj släppte vi en unik kartläggning på 19 heta svenska blockchain-startups

Men blockchain är inte längre en teknik som bara är reserverad för kryptovalutor och nischade startup-bolag. Även en jätte som Volvo Cars har de senaste åren börjat använda sig av tekniken. 

Satsningen är en del av att bygga en hållbar leveranskedja för råvaror, vilket innefattar både minskning av utsläpp och förbättrade arbetsförhållanden i leveranskedjan. 

En av de stora fördelarna som ofta lyfts fram med Blockchain är att det kan kapa mellanled och ge full transparens och spårbarhet för olika intressenter och det verkar även ha varit så som Volvo Cars har resonerat. 

Kerstin Enochsson, global inköpschef på Volvo Cars, var nyligen på plats på toppmötet World Economic Forum i Davos för att prata om hur Volvo sedan 2019 har jobbat med att synliggöra bolagets leveranskedja av kobolt med blockchain-teknik. 

“Det är vissa saker vi köper som är väldigt känsliga som kobolt, nickel och litium och de står för en väldigt stor del av kostnaden i batterier som vi producerar. Till exempel kommer nästan 70 procent av all kobolt från Kongo och där finns det utmaningar med att ha de arbetsstandarderna som vi vill se. Därför måste vi ha koll på var det här kommer ifrån och att allt går rätt till”, berättar Kerstin Enochsson. 

Vad är fördelarna med att göra det här på blockkedja?

“Det som blockchain ger oss är “perfect tracability”, att vi kan bestämma vilka gruvor som vi jobbar med. Vi kan på så sätt verkligen säkerställa att vi bara har kobolt från de två, tre gruvorna i Kongo som vi verkligen vill ha kobolt från”.

Kerstin Enochsson uppger att det här inte bara är användbart från ett internt perspektiv utan att det också är något som efterfrågas av köpare. Enligt Enochsson kan vem som helst kolla i hörnet på vindrutan på bilarna där det står ett nummer som de kan be återförsäljaren följa upp och på så sätt se var materialet har kommit ifrån och hur leveranskedjan ser ut. 

“Vi vill ju gärna att fler i vår industri gör detta. I och med att vi är många som gör det är det lättare att ställa krav på hela leveranskedjan att minska utsläppen och förbättra arbetsvillkoren”. 

Kommer ni arbeta med blockchain-teknik på något annat område än hållbarhet framöver?

Det går säkert att använda blockchain på andra områden än hållbarhet men för oss är att reducera koldioxid i bilen och “ethical business” ett så otroligt viktigt område, så det är det som vi fokuserar på. Ibland är hållbarhetsinitiativ sådant som man bara känner ser bra ut på pappret, men det är är ändå en så tydlig grej i att det faktiskt minskar utsläppen på riktigt och det känns riktigt bra”. 

Läs mer