Influencer-pionjären ska lyfta noterade SaaS-bolaget: "Hade en tuff barndom"

SyncroSaaS

Pernille Lotus. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Pernille Lotus är antagligen något av en doldis för de flesta i SaaS-branschen. I Danmark är hon dock välkänd – som succéentreprenören med tuff bakgrund, kantad av missbruk.

Det är den väldigt korta versionen, danska Markedsforing.dk har den längre intervjun om Pernille Lotus uppväxt och resa till succéentreprenör.

För att knyta ihop säcken så grundade hon slutligen influencer-byrån Smac agency som sedan gick samman med Svenska Cube och som i slutet av 2021 såldes till Gigger. 

Gigger heter idag syncro group, bolaget är noterat på Spotlight och fokuset är att förvärva SaaS-bolag. Hur Syncro klarar sin börsresa fortsätter vi att följa framöver, aktiekursen har tagit stryk sedan noteringen och gruppens resa har varit något turbulent.

Men nu fokuserar vi på Pernille Lotus, influenerpionjären som sedan förvärvet av Cube klivit in i Syncro Groups ledningsgrupp med fokus att utveckla gruppens bolags digitala marknadsföring och försäljning.

Vem är du?

“Jag är självlärd och har arbetat mig upp som ledare och vd. Storyn i Danmark som brukar berättas är att jag hade en tuff barndom och tuffa tonårsår. Jag tvingades sköta ekonomin i familjen redan som barn och det är från där jag lärde mig ta ansvaret. Jag har ingen egentlig utbildning som grund för mitt ledarskap utan lärde mig tjäna pengar för att överleva.”

“Från det har jag sedan skapat flera startups. Det första när jag var 23 år, det var en plattform som påminner om Facebook men för barn och unga. Jag har jobbat mycket med online-baserade företag och tror att jag är en ganska visionär person som försöker förstå vad som kommer att vara nästa trend.”

Vad har du för erfarenheter från SaaS?

“De senaste två åren ungefär, så har jag insett att företag måste förnya sig och arbeta smartare. Vi har hela tiden använt oss av tredjepartsplattformar och såg att det gjorde oss till ett smartare företag. Vi började prata om att bygga vår egna plattform och visste att vi ville röra oss i den riktningen också. Vi är exempelvis de enda som använder data för att beräkna vilket pris en profil på Instagram är värd.”

“För att arbeta smartare, bli stora och täcka fler marknader så behövs en skalbar SaaS-plattform. Möjligheten kom sedan med Syncro Group, där vi lockades av att de tidigare under fjolåret hade förvärvat Collabs (​​en plattform för influencer-marknadsföring). Det motiverade oss.”

Vad blir din roll på Syncro Group?

“De två viktigaste uppgifterna blir att assistera försäljningen för alla företag som Syncro har förvärvat. Jag är också en stor aktieägare i Syncro så för mig personligen är det viktigt att öka aktievärdet. Sedan är jag en mer känd person i Danmark, jag är stor på Linkedin och inom PR och marknadsföring. Det behövs någon i Syncro Group som kan de delarna, det är det jag har gjort i hela mitt liv.“

Läs mer