Ljusgårda blir störst i världen – värvar nyckelpersoner och går för nytt kapital

LjusgårdaFoodtechTech

Andreas Wilhelmsson, vd, Ljusgårda.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Ljusgårda norpar chef från konkurrenten och gör sig redo för att plocka in mer pengar.

“Det kommer krävas hundratals miljoner de kommande åren för att hålla en bra tillväxttakt”, säger vd:n Andreas Wilhelmsson.

Trenden med inomhusodlingar har bubblat ett tag. Ni minns säkert när företaget Plantagon hade storslagna planer på att revolutionera matindustrin med sin teknik för växthusodling i stadsmiljö och slog upp vertikalodlingar i såväl Linköping som i källaren under DN-skrapan i Stockholm. 4,5 miljoner kronor samlades in via Fundedbyme. Men allt gick åt skogen och bolaget gick i konkurs med skulder upp över öronen. Kanske var de för tidiga. Kanske är branschen svår.

LÄS MER: Grönsaker på höjden, ätbara bestick och gurka utan plast – 14 foodtech-bolag som vill göra din mat bättre

Flera år senare blir vi varse om en extrem konkurrens bland inomhusodlingarna. Att kunna odla sina egna produkter spås bli avgörande i takt med att befolkningen ökar. I Sverige vill Ljusgårda, Urban Oasis, Grönska Stadsodling, Swegreen, Cubegreens – för att nämna några, ta marknadsandelar.

Det är på Västgötaslätten som Ljusgårda håller till och därifrån levererar sina sallader (idag två produkter) från söder till Mellansverige. Lokalen ligger på 7000 kvadratmeter, men man har säkrat ytterligare en anläggning på 18.000 kvadrat.

Vd:n Andreas Wilhelmsson blickar framåt.

“Vad jag vet är vi idag störst i Europa och med den nya anläggningen blir vi störst i världen.”

Företaget grundades 2017 av de fyra vännerna Andreas Wilhelmsson, Erik Lundgren, Magnus Crommert och Christoffer Barath. För två år sedan beslutade de sig för att köra kommersiellt. Stjärnglans på ägarlistan kommer i form av H&M-ordföranden Karl-Johan Persson (som vi också hittar hos konkurrenten Grönska) och vd:n för investmentbolaget VNV Global, Per Billroth.

“Vi expanderar kraftigt nu. Idag levererar vi till 200 butiker, men i september räknar vi med att finnas i över 600. Vårt mål är att du ska kunna äta svensk sallad året om och som håller dubbelt så länge. Det är en faktiskt överlägsen produkt till samma pris, både för konsumenten och klimatet. Jag får alltid frågor om vad som är vår nästa produkt. Det vi gör är att bygga ekosystem för olika grödor – i den nya fabriken blir det spenat och ruccola och då är det stora volymer vi pratar om”, säger Andreas Wilhelmsson.

Ska genomföra större investeringsrunda

Men det har inte riktigt varit så lukrativt som man kan tro. Prognosen för 2020 låg på 10 miljoner kronor i omsättning. Den landade på 3,6 miljoner kronor. De färska siffrorna för 2021 visar en omsättning på 8,2 miljoner och en ökad förlust från -17,3 miljoner till -72 miljoner kronor. Det är tekniken kostar skjortan.

“Det kostar mycket pengar att bygga och starta fabriker innan du genererar intäkter. Vår första fabrik är lönsam i slutet av året, men inte bolaget.”

LÄS MER: 19 stekheta foodtech-bolag som vill förändra världen

När Ica, Coop och andra stora livsmedelskedjor börjar odla i butik kan man tänka sig att konkurrensen ökar även från det hållet. Bland annat har Coop tillsammans med Grönska startat Stockholms största butiksodling i Hagastaden. Men det är inget som skrämmer vd:n.

Det finns flera inomhusodlare idag, vilket är bra då det driver en positiv utveckling. Vi finns i flera Ica-butiker som samtidigt har egna odlingar. Vårt fokus ligger på storskalighet till skillnad från butiksodlingar. Vi odlar de grödor där vi ser att vi kan göra mest skillnad just nu och erbjuder dem till så många som möjligt.

I januari tog Ljusgårda in 170 miljoner kronor för att accelerera och värderas nu till 1 miljard kronor. Totalt har de fyllt kassan med över 300 miljoner. Enligt Breakits källor ska det snart vara dags att gå för ännu en nyemission.

“Det stämmer. Vi kommer fylla på med nytt kapital innan sommaren, sen gör vi en större finansieringsrunda i slutet på året eller början av nästa. Det kommer krävas hundratals miljoner de kommande åren för att hålla en bra tillväxttakt.”

Plockar kommersiell chef

För att växla upp har de gjort klart med två nyckelrekryteringar i bolaget: den kommersiella chefen Daniel Schröder och produktionschefen Niklas Tjäder. Daniel Schröder kommer direkt från konkurrenten Grönska – där han var i endast fyra månader. Dessförinnan bossade han över marknadsföringen på Burger King och vann flera priser för deras kampanjer. Niklas Tjäder ansluter från Nobia, som äger Marbodal kök, där han var fabrikschef.

“Det här är tunga seniora profiler och nyckelpersoner i vår utveckling. En del av Daniels roll är att bygga Ljusgårda till det starkaste varumärket i frukt- och grönthyllan. Vi kommer att synas mer nu, och har även anställt en mer aktiv säljkår som är utspridd över hela landet.

Klimatexperter är oense om huruvida inomhusodlingarna är “miljövänliga” då vissa menar att de slukar energiproduktion. Hur mycket påverkar de ökade energikostnaderna er?
“Inte så mycket som man skulle kunna tro. Vi använder oss av modern teknik till vår LED-belysning, som idag är väldigt energisnål. När man tittar på energiförbrukningen måste man också jämföra med hela kedjan hos en traditionellt odlad sallad från Italien eller Spanien, som vi främst importerar från idag. Då är vi betydligt mer hållbara.”

Prognosen för 2023 är att omsätta över 60 miljoner kronor.

Läs mer