Sök

Miljonaffären: Så gick det till när svenska startupen köpte domännamnet meme.com – “Definitivt ett fynd”

Meme.comBlockchain

Johan Unger och Mattias Tyrberg. Foto: Press/Montage

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Numera kan bolaget som grundades som Marblecards, titulera sig som Meme.com.

Detta tack vare ett domänköp som gick loss på 1,25 miljoner dollar, cirka 12 miljoner kronor.

“Vårt varumärke nu gör att vi i princip kan samarbeta med vem som helst”, säger Mattias Tyrberg.

Meme bygger en plattform för att visa datan bakom trender och memes. Tjänsten kan exempelvis liknas med Google Trends, men för trender som finns på blockkedjan.

På plattformen kan man genom att bidra med olika NFT-memes bygga sitt rykte och bli belönad i form av Meme.coms egna tokens om ens egna länkar blir populära. 

Bolaget drivs av grundarna Mattias Tyrberg och Johan Unger och har idag cirka 15 personer som jobbar för bolaget på konsultbasis.

Grunden till Meme.com kom ifrån bolaget Marblecards som grundades 2018 av Johan Unger och Mattias Tyrberg. Marblecards var ett av de första NFT-projekten i världen där användare kan skapa egna NFT:er av webbadresser. Efter att ha jobbat med NFT:er i flera år insåg man potentialen i att kunna kommersialisera memes. 

Domänköpet

När bolagets idé kring att samla data om memes väl var igång funderade grundarna på vad det bästa namnet skulle vara och fastnade för att meme.com skulle vara det bästa alternativet.  Mattias Tyrberg hävdar att han var betydligt mer positiv till en början medan Johan Unger tvekade. 

“Domännamnet hade varit ute till salu väldigt länge. Så jag hörde helt enkelt av mig till han som ägde domännamnet för att kolla vad han ville ha för det. Vi får inte kommentera vem det var som ägde det, men han hade ägt domännamnet väldigt länge, sen 1994, och hade inte registrerat i syfte för ‘memes’ utan för att det var förkortningen på ett bolag”, säger Mattias Tyrberg.

Det här hände under våren 2021 och då blev det också en sådan hajp för NFT:er att grundarna blev mer säkra på att det var en bra idé.

“Värdena började bli så höga att vi kunde rättfärdiga ett köp. En NFT kan säljas för betydligt mer än vad vi köpte domännamnet. Det finns exempelvis 10.000 Cryptopunks (NFT-kollektion) men bara ett bolag kan äga domännamnet meme.com”, säger Mattias Tyrberg. 

Ett drygt år senare är grundarna nöjda med köpet. 

“I efterhand skulle jag definitivt se det som ett fynd. Kollar man till exempel på när Facebook köpte domänen till Meta.com så pratas det om tiotals miljoner dollar, sen är det klart att det är större bolag men memes som sådant är ju extremt stort och tror man att det kommer att vara stort så borde också domännamnet fortsätta vara eftertraktat”, säger Mattias Tyrberg.  

Han fortsätter:

“Det är alltid lätt att kolla tillbaka i efterhand och se det som att det var ett bra köp, men innan satt vi resonerade fram och tillbaka länge och var osäkra om det var värt pengarna. Vi vet att ett annat kryptoprojekt relaterat till memes också var intresserade, och de hade nog med resurser för att köpa det men valde ändå att inte göra det”. 

Det verkar också som att Meme.com skapat något av trend i kryptovärlden efter sitt domänköp.

“Efter att vi köpte meme.com är det ett antal andra kryptobolag som har köpt domänadresser för mer pengar än oss. Traditionellt har det framförallt varit stora bolag som köper domänadresser, men när så mycket pengar har börjat pumpas in i NFT:er har det öppnat upp för att göra det möjligt för bolag som oss att köpa domänadresser. “

Hur märker ni av att det här har varit en plusaffär?

“Man märker i dialoger med olika partners att folk direkt tänker att vi måste vara legit om vi heter meme.com. Vårt varumärke nu gör att vi i princip kan samarbeta med vem som helst. Nästan alla typer av bolag och personer vill synas i memes och marknadsföra sig med memes nu. Det är inte så att det pajar varumärket för något större brands att vara på sajten meme.com, på sikt blir det mycket enklare att få till olika samarbeten då.”

Kistan är fylld

Till Meme.com har man nu tagit totalt 5 miljoner dollar, motsvarande 50 miljoner kronor i riskkapital. En av investerarna är Sandeep Nailwal, medgrundare av Polygon-blockkedjan vars totalt marknadsvärde idag är cirka 100 miljarder kronor. Meme.com har även tagit in kapital från Outlier Ventures, som är en inkubator som har beskrivits som “Y combinator i kryptovärlden”. 

Pengarna har bytts mot ägande av bolagets tokens, och har alltså inte behövt ta in investerare som ägare till bolaget.

“Vi har båda tidigare tagit in externt kapital till våra tidigare bolag och vet att så fort så man tar in riskkapital så förväntas du leverera, du ska spendera pengarna väldigt aggressivt för att växa. Det här leder till väldigt mycket stress, när pengarna då tar slut efter ett halvår måste man jaga in pengar på nytt. Vi var väldigt överens om att vi inte vill ha det så”, säger Johan Unger. 

“Vi hade pengar redan innan men det som var avgörande för domännamnsköpet var definitivt att ta in kapital, hade vi inte fått in pengar utifrån hade vi inte velat lägga en så stor del av budgeten på det”, säger Mattias Tyrberg.

Johan Unger konstaterar att kassan är fylld för flera år framåt nu, och att fullt fokus ligger på att fortsätta bygga produkten.

“Det vi bygger nu är en datatjänst där vi kan tracka vilka underliggande trender, lite som ett Google Trends för memes på blockkedjan. Man ska tidigt kunna se att det är en underliggande trend som sker och kunna köpa NFT:er baserat på det”, säger Johan Unger.  

Hur ska ni tjäna pengar på det?

“Vårt fokus är inte att tjäna pengar nu. Det är en av anledningarna till att vi tog in mycket pengar. Vi fokuserar på att bygga produkten, öka användarbasen och utvärdera snabbt. Det är precis så man pushar bolag i Silicon Valley. Vi har ett engagerat community och ett domännamn som är meme.com, jag övertygad om att vi kommer kunna bygga någonting som gör att vi kan tjäna bra med pengar på något sätt”, säger Mattias Tyrberg.  

LÄS MER: Blockchain-kartläggning: Här är 19 svenska bolag som bygger web3 (siffrorna, investerarna och planerna framöver)​

Läs mer