Hybridkontoret – så jobbar ni smart framåt och maxar hälsa och samarbete

Happy Workplace Challenge

Ebba Arnborg

Hur jobbar vi smart framåt så att vi maximerar hälsa, välmående och samarbete i vår nya hybridvardag? Har vi lärt oss något? Finns det fallgropar? Här är expertens 5 vassa tips!

Nu är Breakits och Skandias Happy Workplace Challenge igång! En enkel och kul utmaning som hjälper företag att få friskare och piggare medarbetare, minska stressen och öka produktiviteten – på bara en månad. 

Företagen som hann nappa på Happy Workplace Challenge får varje måndag ett mejl med en utmaning och kunskap – men vi delar även med oss av bitar ur innehållet här på sajten. För att se till att så många företag som möjligt mår så bra som möjligt.

Den här veckan ska vi fokusera på hybridkontoret. 

Har ni missat de tidigare stegen? Läs artiklarna här: 
Steg 1: 
Så tar ni första steget mot ett gladare och mer hälsosamt bolag
Steg 2: Så får ni in rörelse under arbetsdagen

Att träffa sina kollegor fysiskt har sina fördelar, som att det är lättare att bygga gemenskap, kultur och tillit. Att jobba på distans har sina, som mer frihet och mindre pendlingstid. Det säger Leif Denti, forskare i ledarskap, kreativitet och innovation vid Göteborgs universitet. Så, hur välja?

”En tumregel är att så fort ni inte vet vad ni ska göra, om ni kört fast eller hamnat i trubbel och behöver fundera ut hur ni ska gå vidare, då är det bättre att träffas i verkligheten. Det är lättare att komma överens, skapa samförstånd och tänka ut kreativa lösningar då. Att jobba online fungerar bättre när alla vet vad de ska göra”, säger Leif.
 
Man kan se det som en möjlighet att ta det bästa från online och fysiskt, tipsar Leif. Men – ifall majoriteten jobbar hemma majoriteten av sin tid blir arbetet väldigt fragmenterat, påpekar han. Det gäller att vi får en kontinuitet i det fysiska träffandet. Två dagar i vecka verkar vara en ’sweet spot’, då kan vi dra fördelar både av att ses fysiskt och av att jobba hemma. Men, tillägger Leif:
 
”Vänta gärna om ni kan med att bestämma exakt hur ni ska jobba. Det viktiga just nu är att experimentera och lära mycket av oss själva. Vad som fungerar bra och mindre bra. Ta inte ett recept från någon annan, varje organisation är unik.”

5 konkreta hybridtips från Leif 

1. Se över era digitala möten med nya ögon
Vid onlinemöten tappar man ofta det mer avspända och relationsbyggande pratet på väg in och ut ur mötena. Fundera gärna på hur ni kan få in det på något sätt. Det har också visat sig grupper fungerar bättre när kameran är avstängd, enligt forskning.
 
”Då slipper man bekymra sig för hur man ser ut och blir mer medveten om vad som sägs”, säger Leif.
 
2. Skapa en bra plats för ”det tredje rummet” på kontoret
Det första rummet är hemma, det andra rummet är på jobbet. Det tredje rummet är varken eller – utan en plats där vi kan vara lite mer informella med våra kollegor. Det är något som limmar ihop oss, och det är viktig att vi skapar utrymme för det. Det kan vara vid en soffgrupp på jobbet, i lunchrestaurangen eller att skapa utrymme för häng vid kaffeautomaten.
 
3. Se upp för A- och B-lag
Det kan lätt bildas ett A- och ett B-lag när vissa träffar varandra fysiskt till vardags och andra inte. Där de som är på kontoret kan hamna närmare chefens och andras medvetande. Försök vara uppmärksam på detta!
 
4. Konsumera inte fördelen med distansarbete
Boka inte in ett extra möte på tiden som du sparar in på att slippa pendla – så att du jobbar upp tiden som du sparat in på att jobba på distans. Se i stället till att skapa balans mellan jobb och fritid.
 
5. Hitta meningsfullhet
Det är viktigt att alla har en förståelse för att de bidrar till ett högre syfte på jobbet, särskilt när ni inte träffas lika ofta.
 
”Ställ er frågan: ’vem skulle sakna oss om inte vi längre fanns och varför’ – genom svaret på den frågan hittar meningsfullheten”, tipsar Leif.

Hållbar hälsa på jobbet

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har Tjänstepension med Hälsa vända sig. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning.

Du kan få hjälp och råd av bland annat psykologer, ergonomer och fysioterapeuter om du känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på något annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Och det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Läs mer om Skandias Hälsoförsäkring här!

Läs mer