Queenslab dubblade (nästan) förra året – nu ska de inta Portugal med internationell techprofil

Queenslab

Marcus Nordquist, Thiago Porta och Iris Meira. Foto: Press och Isabela Rachide

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Att ha spetskompetens i hela världen är framtiden”, säger Marcus Nordquist.


Göteborgsbolaget Queenslab har vuxit i raketfart de senaste åren. Från en omsättning på knappt 3,9 miljoner 2018 till närmare 34 miljoner förra året, hela tiden med vinst. Resultatet förra året landade på 4,5 miljoner.

Nu ska bolaget ta ett steg ut i Europa och det blir ett långt kliv ända ner till kontinentens sydvästra hörn – Portugal.

“Vårt mål är att bli lika naturliga som kvalitetsleverantör av upplevelser kopplade till webb och Internet of Things som Apple är av datorer och telefoner”, säger Marcus Nordquist, medgrundare och den som blir vd för satsningen i Portugal. 

“Etableringen i Portugal är ett viktigt steg på den resan”.

Queenslab är ett it-konsultbolag som jobbar med UX och design och när de nu ska ta steget ut i vida världen tar de hjälp av en brasiliansk techprofil. Det handlar om Thiago Porta som tidigare har jobbat med stiftelsen Gapminders som grundades av Hans Rosling och hans son respektive svärdotter Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund. Thiago Porta har också drivit Sportrac, Sydamerikas första bolag för fotbollsanalys. Han blir nu teknikchef på Queenslab Portugal. Även Ires Meira, som tidigare arbetat på sydamerikanska storbolag som UOL och Terra, ansluter till Queens lab.

Till en början består teamet i Lissabon av fem personer, men målet är att dubbla antalet anställda varje år framöver.

“En följd av etableringen i Sydeuropa är att vi ytterligare kan utveckla arbetet med att låta våra anställda arbeta från den plats de befinner sig på, och att vara en del av något större där man både känner sina kollegor väl och ändå kan välja att jobba från det kontor man har närmast, ett annat kontor i världen eller hemifrån”, säger Marcus Nordquist.

“På så sätt kan vi arbeta långsiktigt med stora internationella kunder. Att ha spetskompetens i hela världen är framtiden.”

Läs mer