H&M ska både dubbla och halvera kommande åren

H&Me-handelKläder

H&M:s vd Helena Helmersson Foto: TT

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

H&M-gruppens försäljning är tillbaka på de nivåer som gällde före pandemin.

Nu siktar vd Helena Helmersson på att dubbla bolaget (och samtidigt bli mer miljövänligt) och vägen dit går via investeringar i bland annat ny teknik.

Det är den stora nyheten i fredagsmorgonens kvartalsrapport från klädjätten.

I rapportens vd-ord konstaterar Helena Helmersson att bolagets försäljning i slutet av förra året var tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Därmed är det “full fokus” på tillväxt igen. 

“Vi ser stora möjligheter att växa både hållbart och lönsamt. Senast 2030 är målet att fördubbla omsättningen samtidigt som vi ska halvera vårt koldioxidavtryck. Lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid”, skriver hon vidare. 

Om H&M lyckas med målet kommer bolaget att omsätta cirka 400 miljarder per år. Bolaget rivstartar i sin ambition genom att fördubbla investeringarna under 2022 till cirka 10 miljarder kronor, bland annat i tech och varuförsörjningskedjan, men också i förnybar energi och hållbara material, skriver bolaget.

“Nu ökar vi investeringstakten i både våra fysiska och digitala butiker för att ytterligare lyfta och förstärka den integrerade upplevelsen”, heter det också. 

I övrigt var rapporten för det fjärde kvartalet (som tog slut den 30 november för H&M) starkare än väntat. Försäljningen var känd sedan tidigare, men rörelseresultatet på cirka 6,3 miljarder kronor var nästan 800 miljoner högre än vad de analytiker som följer bolaget hade väntat sig, enligt Infront.

Motsvarande period i fjol var vinsten 3,9 miljarder. Klädbolaget redovisar alltså en rejäl förbättring av lönsamheten. 

Noterbart är att H&M även har planer på att köpa tillbaka egna aktier för 3 miljarder under året. 

Aktien i H&M steg men cirka 5 procent på Stockholmsbörsen under fredagsförmiddagen. 

Läs mer