Vinsten sjönk för BHG – som drog sig ur flera (dyra) förvärv

BHG Groupe-handel

Adam Schatz blir ny vd på Bygghemma. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

E-handelskoncernen BHG har gjort många förvärv de senaste åren, men inte under det fjärde kvartalet.

Bolaget avbröt flera förhandlingar när säljarna krävde för mycket, enligt den färska delårsrapporten som var starkare än väntat på de flesta punkter trots knaper tillväxt och minskat rörelseresultat.

BHG, som tidigare hette Bygghemma, har gjort åtskilliga förvärv under de senaste åren, bland annat av Nordic Nest (som tidigare hette Designonline) och badrumsföretaget Hafa Bathroom.

Bolagets vd Adam Schatz betonar i rapporten att förvärv är ett “viktigt verktyg” även framöver och att listan över förvärvsmöjligheter är välfylld.

Men under de tre avslutande månaderna av 2021, och under inledningen av det här året, har det inte blivit några affärer. 

“Ett stort antal potentiella förvärvsmöjligheter utvärderades under kvartalet. Vi valde dock att avbryta ett par långt gångna förvärvsprocesser, i vilka säljarnas värderingsförväntningar enligt vår mening inte adekvat reflekterat rådande marknadsomständigheter”, skriver bolaget i rapporten.

De marknadsomständigheter som bolaget syftar på sammanfattas i rapporten som att marknaden för hemförbättringsprodukter krympte både och i tredje och fjärde kvartalet.

“Totalmarknaden utvecklades särskilt negativt omkring Black Week – en period som BHGs enheter trots det utvecklades starkt under – för att sedan stabiliseras något närmare årsskiftet”, skriver BHG. 

Prishöjningar

Bolaget vittnar även fortsatta störningar i de globala logistikkedjorna. Konsekvensen blir prishöjningar och liknande tongångar har hörts från andra e-handlare. 

“Dessa kostnadsökningar börjar nu återspeglas i höjda konsumentpriser inom vissa kategorier. Vi bedömer att konsumentprisökningar kommer att fortgå under kommande kvartal”, skiver bolaget.

Marknadsförutsättningarna var alltså inte optimala under det fjärde kvartalet och BHG:s organiska tillväxt uppgick till knapp 2 procent under kvartalet, klart lägre än tidigare under året. Men totalmarknaden krympte enligt BHG och bolaget tog således marknadsandelar. 

Omsättningen uppgick till 3487 miljoner kronor och det var cirka 400 miljoner kronor högre än vad analytikerna hade väntat sig, enligt finansinformationsföretaget Infront. 

Rörelseresultat landade på 157 miljoner i det fjärde kvartalet, vilket var lägre än fjolårets 183 miljoner kronor. Men utfallet var ändå starkare än vad aktieanalytikerna i snitt hade räknat med. Deras förväntningar låg på 135 miljoner.

LÄS MER: Nu är det köpläge i onoterade techbolag – för de modiga (och så gör du)

Läs mer