Klarna-grundarens oväntade tips för att få investering: Linkedin

KlarnaPodd
Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd för Klarna, tipsa om Linkedin för att utvidga sitt nätverk. Foto: Press/Montage

Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd för Klarna, tipsa om Linkedin för att utvidga sitt nätverk. Foto: Press/Montage

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Breakit skriver ofta om entreprenörer som tar in kapital och om investerare som öppnar plånboken. Men hur gör man egentligen för att hitta rätt kontakter för att få in pengar i sitt bolag?

Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd för Klarna, ger ett konkret tips.

Om det är någon som vet vad riskkapital är – och hur man får tag i det – är det entreprenörer som Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd för Klarna. Förutom betalbolaget har han dessutom ett investmentbolag, Flat Capital, tillsammans med sin fru Nina Siemiatkowski.  

I det första avsnittet av podden Mot alla Odds med Deqa Abukari får Klarna-grundaren frågan om han har en “soft spot” för “entreprenörer med en annan bakgrund” i sitt investmentbolag. 

“Det är klart att jag har”, svarar Sebastian Siemiatkowski och fortsätter:

“Men samtidigt är det så här: ingen skulle nog vilja ha en investering av mig för att du är kvinna eller för att du är invandrare – man vill ha det för att man blivit bedömda, tror jag iallafall”.

Han fortsätter:

“Det är en svår utmaning, men det är klart att jag blir extra glad om jag träffar någon och ser att de har en liknande bakgrund och ser att de inte tillhör den här normen. Det är klart att det är roligare då. Men ska man då använda det för ett selection criteria? Det har inte vi valt att göra.”

Så vad skulle han ge för råd till en ung entreprenör som saknar rätt kontaktnät?

Techprofilen behöver inte tänka efter länge innan han svarar på frågan: 

“Linkedin”, säger han.  

Han påpekar samtidigt att han ser kulturella skillnader: själv blir han kontaktad av fem gånger fler personer från Polen än från Sverige genom mediet. 

“I den svenska kulturen är vi uppfödda med att det inte är okej att höra av sig, att inte pinga. Där är det väldigt stor skillnad mot vad jag hör från amerikanska entreprenörer som får massa brev i brevlådan. Jag får faktiskt ganska lite. Våga höra av dig, våga snacka runt.”

Han tipsar även om att ta reda på vilka bolag och entreprenörer som finns i Sverige som har gjort liknande saker som man funderar på att göra. 

Nyfiken på att veta mer? Lyssna på hela intervju med Sebastian Siemiatkowski och Deqa Abukari här

Läs mer