Mapiful får nya ägare – gamla dealen rivs upp: "Var för mycket som skilde"

eEquityMapifule-handel

Edvin Brobeck, vd och medgrundare Mapiful. Foto: Press.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Från början var planen att gå ihop med The birth poster men sedan tänkte grundarna om.

Nu säljs istället Mapiful i en affär som värderar hela bolaget till uppskattningsvis minst 100 miljoner kronor.

2021 har varit ett minst sagt utmanande år för bolag som säljer affischer på nätet. När samhället öppnade upp strax innan sommaren tvärdog plötsligt intresset för att fixa hemmet med nya planscher vilket slog stenhårt mot branschen.

Det kändaste exemplet är börsnoterade Desenio vars aktie fallit som en sten efter upprepade vinstvarningar. Men även de mindre spelarna i affisch-segmentet har haft det tufft.

Mapiful växte snabbt

Efter flera framgångsrika år gick exempelvis Mapiful rejält på pumpen under 2021. Mapiful startade som ett hobbyprojekt där man sålde specialdesignade posters i form av kartor på områden som kunderna själva valde. Omsättningen gick från noll till över 58 miljoner kronor 2020 med god lönsamhet trots att bolaget expanderade snabbt.

Men 2021 drogs Mapiful med i den allmänna nedgången. Omsättningen föll med drygt 40 procent till cirka 35 miljoner kronor och för första gången i bolagets historia gjorde man en förlust.

Under fjolåret drabbades Mapiful dessutom av ytterligare ett bakslag – samgåendet med The Birth Poster revs upp.

Det var i mars som de två bolagen berättade att de skulle slås ihop med målsättningen att bygga världens största plattform för personliga posters. Men affären blev aldrig verklighet – istället får Mapiful nu en ny ägare. Breakit kan nämligen avslöja att Dear Sam, som också säljer affischer på nätet, nu köper samtliga aktier i Mapiful.

“Vi ser stora synergier och är samtidigt övertygade om att 2021 bara var ett tillfälligt hack i kurvan för Mapiful”, säger Fredrik Malm, vd för Dear Sam.

Desenio var också sugna på köp

Han var redan tidigare en av minoritetsägarna i Mapiful och startade Dear Sam 2017 med ambitionen att bygga en större spelare i segmentet (läs mer om det här!). 

Enligt Breakits källor har också Desenio tidigare varit intresserade av att köpa Mapiful. Hur mycket Dear Sam betalar för Mapiful vill Fredrik Malm inte kommentera. Men baserat på Mapifuls omsättning och resultat innan fjolårets dipp så ligger värderingen sannolikt på minst 100 miljoner kronor.

“Eftersom jag varit med som ägare sedan 2015 kunde jag bolaget bra och det gick snabbt att fatta beslut. Ägarbilden är lite splittrad och det fanns flera som ville sälja och då kändes det rätt att ta vårt ansvar som ägare”, säger  Fredrik Malm.

Varför föll affären mellan Mapiful och The Birth Poster?

“Jag var inte inblandad i den delen men jag tror att de kände att det var för mycket som skilde bolagen åt. Istället för att lägga massa tid och resurser i onödan så bestämde sig båda parter i samförstånd att inte gå vidare”, säger Fredrik Malm.

Mapiful grundades av Edvin Brobeck, Nils-Erik Jansson, Anders Josefsson och Johan Thorsson men det är bara Edvin Brobeck som idag är aktiv i bolaget. Han kommer också jobba kvar som vd i Mapiful i den nya ägarkonstellationen.

Fredrik Malm är tillsammans med sina medgrundare Patrik Hamilton och Anders Ekelund majoritetsägare i Dear Sam men han har också med sig flera tunga investerare. Bland annat är riskkapitalbolaget Eequitys grundare Patrik Hedelin och Magnus Wiberg med i ägarlistan.

I en egen intervju berättar Fredrik Malm här mer om hur han nu ska utmana Desenio på allvar, bygga en koncern på minst en kvarts miljard och köpa fler bolag på den fragmenterade affischmarknaden. 

Läs mer