Sök

Dramatifys projektverktyg ska göra filmbranschen mer effektiv

DramatifyBasecampVeckans Break?

Dramatifys grundare Angelika Stigenberg och Annika Lidne. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Annika Lidne och Angelika Stigenberg vill samla planer av all manusstyrd rörlig bild på sin nya plattform.

“Veckans Break?” är artikelserien där vi varje vecka presenterar ett nytt ungt bolag som kan bli Sveriges nästa techsuccé. Den här veckan har vi pratat med Annika Lidne på Dramatify, som gör webbapplikationer som är tänkta att förändra film- och tv-industrin.

Tjänsten ger bland annat producenter och filmare verktyg kring manus, planering, teamkommunikation, samarbete och viktiga dokument som teamlistor, dagbesked och rapporter.

“Vi ger oss in i samma bransch som Basecamp eller Asana kan man säga. Men i den här branschen med inspelat material är det så speciella behov och arbetssätt att man inte alltid har så mycket nytta av de vanliga projekthanteringsverktygen”, säger Annika Lidne.

Hon och medgrundaren Angelika Stigenberg har utvecklat plattformen mer eller mindre på egen hand. Förutom lite pengar från Vinnova är tjänsten finanserad av grundarna själva.

“Totalt har vi väl kanske lagt 4-5 miljoner kronor på det, inräknat alla timmar man har jobbat gratis med det. Jag har tur som har med mig en av årets kanske bästa utvecklare som min medgrundare. Hon har byggt plattformen näst intill egenhändigt”, säger Annika Lidne.

Bolaget har haft svårt att hitta externt kapital till sin högtflygande idé. Enligt Annika Lidne behöver dock inte det vara enbart negativt.

“Jag upplever det som svårare för bolag som gör företagstjänster att få in kapital. Det är lite längre ledtider som gör att tillväxten ser annorlunda ut. Men en fördel med bootstrapping är att man blir mer målriktad i utvecklingsbesluten. När man måste vända på varenda utvecklingskrona prioriterar man bättre”, säger hon.

Själva tjänsten lanserades redan för en dryg månad sedan. Nu satsar bolaget på att öka användarsskaran och börja tjäna pengar.

“Vi tar en licensavgift för varje användare som kopplas till ett projekt. Det är produktionsbolagen som betalar och inte varje enskild användare. Nu hoppas vi att vi kan ta in lite kapital. Det ser ut som att vi måste gå utanför Sverige för att hitta det. På kundsidan har vi nyligen fått väldigt bra respons i Kina till exempel”, säger Annika Lidne.

Läs mer