Volumental tar in 117 färska miljoner – vill öka takten globalt

Volumentale-handel
Caroline Walerud, medgrundare och Alper Aydemir, medgrundare och vd Volumental. Foto: Tomas Oneborg/TT/Press/Montage

Caroline Walerud, medgrundare och Alper Aydemir, medgrundare och vd Volumental. Foto: Tomas Oneborg/TT/Press/Montage

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Techbolaget Volumental vill göra sko- och klädstorlekar till ett minne blott – tar in 117 miljoner kronor med siktet inställt på att snabba på en global expansion.

”Vår vision är att man inte ska behöver bry sig om storlekar alls”, säger bolagets vd och medgrundare Alper Aydemir, till Breakit.

Hur många har någonsin skickat efter mer än en storlek av ett plagg för att man inte vet vilken stolek som kommer passa?

Enligt Alper Aydemir, vd och medgrundare på Volumental, är det en väldigt vanlig företeelse.

”När plaggen väl kommer hem provar man och behåller det som passar, och så skickar man tillbaka resten som inte gör det. Det är väldigt dåligt både för affärsverksamheter och för miljön”, säger Alper Aydemir.

Han fortsätter:

”Vår vision är att man inte ska behöver bry sig om storlekar alls, utan kunna scanna sig själv genom vår mjukvara och sin egna mobil, och så väljer datorn vilken storlek, av exempelvis ett plagg, som passar.”

Nyligen stängde Volumental en ny finansieringsrunda, som håvade in 117 miljoner kronor. Bland investerarna fanns CNI samt Volumentals tidigare ägare Moor, Forward, Walerud Ventures tillsammans med de nya ägarna Backstage Invest och Abanico Invest.

Nu ska bolaget fokusera på att expandera snabbare globalt. I dag finns företaget på flera marknader, däribland USA och Australien, utöver Sverige.

Kläder blir nästa steg

Än så länge fokuserar bolaget på att lösa storleksfrågan fokuserat på skor, men inom de närmaste åren ska även kläder läggas till i tjänsten.

Just nu har Volumental, genom samarbeten med olika sko- och klädbolag, omkring 3000 olika stationer i bolagens butiker i en rad olika länder, där användare kan skanna sig själva för att kunna köpa skor från bolaget online utan att tänka på vilken storlek den ska välja.

Har ni något hållbarhetstänkande i er verksamhet, utöver att ni vill att färre ska skicka tillbaka varor de köpt på nätet?

”En av de saker vi tänker mycket på är hur vi ska minska antalet returer. Det är något som har blivit en av våra KPI:er. Och vi har redan sett till att miljoner leveranser aldrig blev av, för folk skickar inte tillbaka lika ofta när de använder vår tjänst och vet att det får rätt storlek från början när de handlar online”, säger han och fortsätter.

”Vi ser också till att inte resa mer än nödvändigt. USA är en av våra största marknader, men vi ser till att vi inte reser dit mer än vad som verkligen är nödvändigt.”

Volumental grundades 2012 av Caroline Walerud, Alper Aydemir, Miroslav Kobetski och Rasmus Brönnegård.

För räkenskapsåret april 2020 till maj 2021 omsatte bolaget 60,3 miljoner kronor och resultatet landade på –10,8 miljoner kronor.

Läs mer