Heap vill få dig att hyra ut bilen till grannen – tar in nytt kapital för “aggressiv expansion”

HeapBilar

Teamet på Heap. Foto: Pressbild

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Heap vill få fler privatpersoner att hyra ut sina bilar till andra. Nu ska bolaget ta in nytt kapital och ställer in siktet på att växa i Sverige och inta nya marknaden det kommande året.

”Vi ska expandera så aggressivt som möjligt”, säger grundaren Carl Törnström till Breakit.

”Det måste gå snabbare än så här.”

Den meningen ekade inom Carl Törnström när han tidigare jobbade på Volvo. Tanken syftar på den alldeles för långsamma upptakten i den gröna omställningen inom bilindustrin, en bransch som både är en stor del av problemet i klimatfrågan samtidigt som den också skulle kunna vara en del av lösningen, konstaterar Carl Törnström för Breakit. 

Men det tar för lång tid. Någon måste få upp farten, tänkte han hos den tidigare biltillverkaren till arbetsgivare. 

Sagt och gjort – Törnström sa upp sig, beslutsam om att starta sin egen verksamhet som går ut på att privatpersoner hyr bilar av varandra, fordon som annars till stor del står still. På så sätt är förhoppningen att färre ska köpa en egen bil. 

Heap såg dagens ljus 2019, och under andra kvartalet i år stängdes den första större kapitalrundan, som landade på knappt 6 miljoner kronor, plus 2 miljoner i lån från Almi Företagspartner. Bland investerarna fanns JNE Invest, GOKAP, Chalmer Ventures och affärsänglar. 

”Vi ser att många i urbana miljöer vill dela sin bil. Med den hastigheten som vi har vuxit så här långt kan vi blir Sveriges största bildelningsaktör inom 18 månader. Med den affärsmodellen vi har kan vi ha en extremt aggressiv tillväxt framöver både inom Sverige och på andra marknader”, säger Carl Törnström.

Tar in mer kapital

Nu ska bolaget ta in mer kapital och den här gången är ribban satt på en högre summa än rundan i våras. Vilka investerare som väntas kliva in i bolaget och hur mycket bolaget vill ta in är Törnström förtegen om.

I dag har bolaget drygt 100 bilar anknutna till tjänsten och omkring 1000 personer som hyr varandras bilar. 

Genom en app kan användare hitta bilar som finns tillgängliga att hyra, som låses upp genom mobilen. I bilen finns en hårdvara, en box, utrustat med ett säkerhetssystem där bilnyckeln förvaras. Även boxen låses upp av appen. På så sätt vill bolaget bli ett Airbnb för bilar. 

”Vi tar en marginal på uthyrningsomsättningen. Vi har inte heller så mycket fasta kostnader, i och med att vi inte har egna fordon, utan de kostnaderna står användarna, det vill säga bilägarna för”, säger Carl Törnström.

I dag är alla typer av bilar anslutna till tjänsten. 

Hur hållbart är det att göra det enklare för människor att köra bil, om inte bilarna i flottan är eldrivna? 

“Vårt fokus är att man ser till att dela hushållets största resurs, som är bilen. Jag tror att det mest hållbara vi kan göra är att expandera snabbt, så att fler delar bilar istället för att köpa egna. Och vi har satsningar på gång med flera bilföretag så att vi ska få tillgång till elbilar i vår flotta snabbare.” 

"Finns fler incitament"

Heap är långt ifrån ensamma i kampen mot klockan i fordonsbranschen och olika uthyrningstjänster av bilar är inte något nytt. På den svenska marknaden finns idag bland annat biluthyrningsföretaget Hertz tillsammans med andra tjänster där privatpersoner hyr ut sina bilar andra privatpersoner, som exempelvis Snappcar. Men Törnström räds än så länge inte konkurrenterna.

“Det finns ju konkurrens, men om vi tittar på de befintliga liknande tjänsterna så är det bilpoolstjänster. Vi är billigare, och det betyder mycket för användare. Sen finns det ju personer som verkligen inte vill att någon annan ska köra ens egen bil, men vi ser att väldigt många vill hyra till andra. Och kan man tjäna pengar på det finns det ytterligare ett incitament till att göra det, förutom hållbarhetsaspekter”, säger Carl Törnström.

Läs mer