Milajki satsar på selfie-vänliga miljöer – “Vi är en typisk startup”

Milajkiinfluencers

Angelina Mi Lajki och Pierre Edström. Foto: Sandra Gardström

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Milajki vill erbjuda spektakulära miljöer för människor som vill ta selfies. Bakom bolaget står makarna Angelina Mi Lajki och Pierre Edström – där den sistnämnde tidigare var klubbdirektör för den klassiska fotbollsklubben Örgryte.

“Vissa undrar nog vad jag håller på med”.

En våning upp från entren på det storsatsande e-sportcentret Space i Stockholm har en färgglad magisk värld flyttat in. En plats där människor ska kunna fylla sina minnen, kameror och sociaIa medier med innehåll av modell extra allt. Det är i alla fall tanken bakom Göteborgsbolaget Milajkis selfie-museum som nästa vecka öppnar upp sin pop-up-lokal i Stockholm i tre månader.

Medgrundaren Pierre Edström, som tillsammans med sin fru Angelina Mi Lajki driver bolaget, vandrar runt i en rosa kostym, stor hatt och stora glasögon för att prata med de medier som har tagit sig till visningen på torsdagen.

Vad är affären bakom det här?

“Det är experience economy, att konsumtion går ner och upplevelser ökar i samhället. Det är där man lägger pengarna. Vi tar inträde för gästerna som kommer hit, men sen jobbar vi mycket mot företag där man kan samarbeta med oss. Om man behöver sätta färg på sitt företag eller lite edge till sitt visuella material. Visuellt content är pengar och företag behöver bra visuellt content för att nå ut.”

Corona satte käppar i hjulet

Innehållet är alltså själva grunden i Milajkis affär, där bolaget riktar sig mot både företag och privatpersoner. Bland annat möhippor och företagskonferenser är populärt berättar Pierre Edström. Det handlar bland annat om små bås i olika teman och färger som fungerar som selfie-vänliga miljöer. Adderat till de färgglada miljöerna, där besökarna också kan låna peruker, kläder och andra accessoarer – finns även både e-handel och ett hett men kritiserat digitalt fenomen i form av NFT:er. Planen är att finnas i tre månader på varje plats och sedan resa vidare till en ny stad.

“I går hade vi några av Dubais största influencers här, de tycker definitivt att vi skulle komma dit”, säger Pierre Edström.

Än så länge är omsättningen i bolaget däremot blygsam. Milajki drog igång verksamheten i augusti 2020 och bara två månader senare infördes kraftiga restriktioner. Verksamheten kunde följa restriktionerna men förlorade ändå en stor del av intäkterna.

“Vi är en typisk startup, med begränsat löneuttag och där vi försöker göra så mycket som möjligt själva. Vi har inte tagit in något kapital heller utan är egenfinansierade. Men nu har vi testat att konceptet fungerar i Göteborg, att det är uppskattat och går att driva. Vi känner att vi ligger rätt i en trend och när vi gör satsningen i Stockholm kommer det att hända grejer på riktigt.”

Son till fotbollslegendaren

Den som är fotbollsintresserad (och från Göteborg) kanske reagerar på namnet Pierre Edström. Det gjorde även den här reportern under besöket på Milajki, utan på att riktigt sätta fingret på varför. Men när poletten trillade ner tvingades jag ringa tillbaka till Milajki-grundaren.

Pierre Edström är nämligen son till fotbollslegendaren Ralf Edström och tidigare har han också varit klubbdirektör i Göteborgsklubben Örgryte (klubbens sista) under ett antal år.

Hur gick det här karriärbytet till?

“Den är faktiskt Öis-relaterad. 1997 var Öis sponsrade av Abdus Qureshi (även kallad Örgryte-shejken) och vi åkte till Florida på träningsläger. Jag blev korsbandsskadad men frågade om jag fick stanna med college-laget där och spela. Jag stannade i fem år, läste modedesign och spelade fotboll. Mina intressen är fotboll, design och mode.”, berättar han och fortsätter.

“Jag träffade sedan min fru Angelina, som jag driver det här med, på college i Florida också.”

När han sedan återvände till Sverige var det bland annat för att starta klädbutiker. Senare fick han också ett uppdrag som klubbdirektör i Örgryte där han skulle stärka varumärket i klubben.

Känner folk igen dig något?

“I Göteborg gör ju folk det. Vissa undrar nog vad jag håller på med, ‘du är ju inte klok’. Men de som känner mig vet ju att jag är så här. Jag sticker ut och jag gör saker.”

Under 2020 hade Storytelling AB, bolaget bakom Milajki, en omsättning på 1,7 miljoner med ett litet plusresultat på 126.000 kronor.

Läs mer