Spotify köper nytt poddbolag – vill förvandla radio till podd

Spotify

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Daniel Eks storsatsning på poddar fortsätter.

Musikströmningstjänsten Spotify har köpt den australiensiska podcastteknikplattformen Whooshkaa. Planen är att bolagets teknik ska integreras i tidigare förvärvade Megaphone.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Whooshkaa teknik kan bland annat användas för att enkelt konvertera existerande ljudinnehåll, exempelvis radiosädningar, till en podcast ("broadcast-to-podcast”), men även få in mer tredjepartsinnehåll till Spotifys nätverk. Det ska även hjälpa marknadsförare att kopplas till en större publik.

Någon prislapp för Whooshkaa, som lanserades 2016, har inte kommunicerats. 

Satsar stort på poddar

Startskottet för Spotifys uttalade poddsatsning gick för cirka tre år sedan och Spotify har nu satsat många miljarder på segmentet som ett steg i bolagets mål att bli den ledande plattformen i världen för alla typer av ljud (och för att få upp bruttomarginalen).

Spotify har bland annat förvärvat tidigare nämnda plattformen Megaphone samt Anchor, signat Joe Rogan och flera andra poddstjärnor på exklusiv basis, köpt flera produktionsbolag och satt igång ett eget.

Dessutom har bolaget tagit in externa poddar – gratisinnehåll som användarna möjligen uppskattar att hitta på plattformen, men som Spotify inte har rätt att sälja annonser för. 

Breakit publicerade igår en stor kartläggning av Podd-Sverige. VI har kartlagt vilka som slåss om makten – namnen, siffrorna och allt du behöver veta. 

Läs mer