Från MMA till fintech – Simon Sköld om nya satsningen: “Vi vill bli ledande”

fintech

Simon Sköld, MMA-fighter, influencer och grundare av Powrs. Foto: TT/Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Med sitt egna bolag Powrs satsar MMA-profilen och influencern Simon Sköld på säkra betalningar. Ett första steg är att vara med och digitalisera betalningar i Serbien.

Simon Sköld är antagligen ett välkänt namn för alla som någon gång ägnat kvällstidningarnas löpsedlar några minuters uppmärksamhet. Han är även känd för de som har koll på kampsporten MMA, där Simon Sköld varit en aktiv utövare under många år. Han har helt enkelt synts både här och där, både för sina egna idrottsliga prestationer och vid sidan av sin fru Camilla Läckberg

Nu får även Breakit-läsarna stifta bekantskap med profilen – som idag meddelar att han satsar på en helt ny bana som fintech-entreprenör. 

En oväntad satsning?

“Haha, för mig känns det inte så. Jag har hållit på ganska länge att förbereda det här bolaget nu. Men det började med att jag började läsa om fintech-branschen och intressera mig för området. När jag sedan pratade med folk som jag känner i branschen om vad vi skulle kunna göra på området så fick jag massor av bra input. Det växte på och vi började addera personer som kan branschen bra”, säger Simon Sköld.

Resultatet blev Powrs, där Simon Sköld är vd, och tjänsten som bolaget satsar på är en "escrowing check-out" kallad Vaulter. Det handla om att erbjuda företag och privatpersoner möjlighet till säkra betalningar genom att bli en mellanhand som tar emot betalningen från köparen – och sedan skickar den vidare till säljaren efter att varan har skickats. 

Lanseringen ska ske under andra kvartalet 2022 och först ut bland kunderna är den serbiska köp- och sälj-tjänsten Limundo. 

Vilka marknader riktar ni er mot?

“Vi tittar på många marknader, där Serbien är först ut. Vi börjar med ett kontrakt nu och vi ser ut att landa ytterligare ett innan årets slut. Serbien är en bra start för oss. Kontanter är fortfarande stort där jämfört med Sverige och det finns ett större behov inom digitalisering av betallösningar”.

Med i satsningen finns också bland annat bolagets teknikchef Robert Eirfjell, med bakgrund från konsultbolaget HiQ där han bland annat ansvarade för affärsområdet kontantlösa betalningar. Anders Wiblom, bland annat marknadschef på Vålådalens fjällstation, räknas också till medgrundarna.

Vill ta in pengar

Än så länge är bolaget egenfinansierat, men med tekniken och kontrakt på plats laddar grundarna nu för att ta in externt kapital för att trycka på gasen.

“Planen är att intäkterna ska börja komma under andra kvartalet nästa år. Sen vill vi gasa så snabbt som vi bara kan. Vi siktar på att gå in i ytterligare ett land 2022, men varje land som vi går in i är en ganska stor grej. Även en stor del av regelverket är gemensamma så kan förutsättningarna skilja sig en hel del från marknad till marknad”.

Vad gäller framtidsplanerna så säger Simon Sköld att det är inom Escrowing-tjänster som de vill nischa sig mot. Där de vid starten riktar sig mot bland annat e-handel och privatpersoner som köper via olika köp- och sälj-tjänster. 

“Vi börjar med mindre köp som kommer löpande, men på sikt även större transaktioner inom B2B. Exempelvis på fastighetsmarknaden eller bilköp. Vår vision är att bli ledande på online escrowing”, säger Simon Sköld.

Idag har Powrs ett team på 14 personer enligt Simon Sköld.

Läs mer