Yayloh vill hjälpa e-handeln att minska returer: “Ser stor potential”

Yaylohehandel

Nikhil Shikarkhane och Sophie Aubard. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Målet: att göra e-handelns returer enklare och samtidigt mer hållbara.

Returer är ett problem för många inom e-handeln. Kunder vill beställa hem exempelvis kläder för att prova hemma och om det inte passar så ska det vara enkelt att skicka tillbaka. Samtidigt innebär returerna en belastning på både miljö och företagets egna resurser. 

Den svenska startupen Yayloh, som grundats av entreprenörerna Sophie Aubard och Nikhil Shikarkhane, vill lösa det problemet genom att ge e-handlare tillgång till en plattform som med hjälp av samlad data låter dem möta kunderna bättre under returprocessen. Något som både ska minska returer och hjälpa till att behålla kunderna längre.

Breakit har tidigare uppmärksammat bolaget som började i riskkapitalbolaget Antlers startup-program. Med bakgrund från dataanalys på Postnord och från fysisk handel hade grundarna insett ett problem – att just returer låg efter i digitaliseringen av handeln.

“Varför skulle e-handlaren skicka en förtryck fraktsedel vid varje beställning som skett online?”, säger Sophie Aubard och fortsätter:

“När vi pratade senast befann vi oss fortfarande i pilotfasen och under pandemin passade vi på att gå hand i hand med våra partners för att lära oss om deras problem och att utveckla produkten. Under 2021 har vi haft en full lansering”.

Exakt hur det har gått under året vill Sophie Aubard däremot inte avslöja ännu. Men hon menar att bolaget växer snabbt, med tillväxt i intäkter på 15 procent per månad och i nya kunder med 20 procent per månad. Från vilka nivåer framgår däremot inte. 

Ska ta in kapital

Bolaget befinner sig också i ett läge där de ska ta in en såddrunda. Detta efter att tidigare i år ha tagit in änglar som bland annat Mathems medgrundare Tomas Kull och Systembolagets tidigare vd Magdalena Gerger som delägare.

Bland kunderna idag syns bolag som House of Dagmar och Understatement. 

Det Yayloh upptäckte var att e-handlare samlade in mängder av data – men sällan något som relaterade till returerna – och processen var inte så digital som den kunde ha varit. Det innebar att bolagens kundtjänster fick arbeta mycket för att hantera returerna och företagen fick aldrig någon kunskap om varför returerna faktiskt skedde. 

“Vi ser också att ju mer en kunder har engagerat sig i ett varumärke, desto starkare blir bandet till varumärket och när det blir starkare så får man ännu mer feedback. Man delar med sig mer om sina erfarenheter vilket gör att man kan förbättra upplevelsen ännu mer. Det är här vi ser stor potential, en positiv cirkel som gör att varumärken kan bygga sin plattform för sitt community.”

Att digitalisera processen skulle även göra det enklare för kunderna som vill returnera.

Hur hjälper det miljön när det blir enklare att returnera?

“Varumärken vill minska returerna, men de vet inte varför en särskild vara exempelvis har en 80 procentig returgrad så de kan inte göra något åt det. Vi visar dem data som är enkel att förstå. Så om du säljer skor, där storleken kan skilja sig åt mycket, så blir det lättare att tala om för kunden direkt när en sko kanske är liten i storleken.”

Yayloh har utöver verksamheten i Sverige också expanderat till Norge, Tyskland och Frankrike. Under 2020 omsatte bolaget 0,3 miljoner kronor med ett minusresultat på 0,9 miljoner.

Läs mer